S novou Dacií Duster v náročném terénu

Renault ČR nás pozval do Hummer Centra ležícího těsně za Prahou, na začátku hradecké dálnice. Ve zdejším terénním areálu jsme měli možnost vyzkoušet modernizovanou Dacii Duster v opravdu náročných podmínkách. Po krátké tiskové konferenci týkající se značky Dacia a modernizovaného Dusteru jsme ještě dostali krátkou instruktáž týkající se bezpečné terénní jízdy od pracovníka Hummer Centra. Určitě nebyla zbytečná, protože některé pasáže areálu jsou opravdu divoké a ne každý z účastníků akce je zná z dřívějška, jako autor tohoto článku… Pak už míříme za budovu zdejší restaurace, kde na nás čeká pestrobarevná flotila nových Dusterů. Všechny vozy jsou ve špičkovém provedení 1.5 dCi/80 kW 4x4 Exception.
Terénní výzbroj na úrovni
Osvědčenou soustavu pohonu všech kol dodává Dacii alianční partner Renaultu, japonská automobilka Nissan. Pohon zadních kol se připojuje pomocí elektromagnetické mezinápravové spojky. Uzávěrky diferenciálů Duster coby SUV samozřejmě nemá, je ale vybaven účinným elektronickým protiprokluzovým systémem. Z cenových důvodů schází také redukční převodovka, konstruktéři ji ale šikovně nahradili tím, že první dva stupně běžné šestistupňové převodovky jsou velmi krátké. Řidič si volí režim pohonu všech kol otočným ovladačem na středovém tunelu. K dispozici jsou 3 možnosti – úsporný režim (4x2 Eco), při kterém je aktivován jen pohon předních kol. Ten se hodí zejména v dálničním provozu. Druhou možností je režim, při kterém se pohon zadní nápravy automaticky připojuje za situace, kdy přední kola začnou prokluzovat (4x4 Auto). Ten je ideální třeba na zasněženou okresku. No a třetí možností je trvalá aktivace pohonu všech kol ve spojení s trvalým rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50. Tento režim (4x4 Lock) určený do náročného terénu, jsme samozřejmě měli aktivovaný při našich testovacích jízdách.
Vyrážíme!
Nejdříve areál projedeme ve „vláčku“ za instuktorem, pak už je ale všechno jen na nás. No, nebudeme chodit kolem horké kaše a rovnou prozradíme, že Duster ve verzi s pohonem všech kol na nás v terénu udělal výborný dojem. Rozhodně se totiž nejedná jen o nějaké „slečinkovské“ SUV, jehož schopností končí na polní cestě. Navzdory tomu, že Duster samozřejmě nepoužívá podvozkový rám ani tuhé nápravy, toho tento Rumun v náročném terénu zvládne opravdu hodně. Jak si můžete prohlédnout na přiložených snímcích, dokáže vyjet stoupání, které by měl člověk problém vyjít i pěšky a to samé platí také pro prudké sjezdy. Vyzkoušeli jsme také boční náklony a díky širokému rozchodu obou náprav si auto počínalo jistě i za situace, kdy už jsme si říkali, že jde opravdu do tuhého a že k převrácení na bok už nemůže moc scházet. Nebohý Duster jsme prověřili také v pořádném bahením brodu a i zde obstál na výbornou (výrobce udává maximální brodivost 350 mm). Při přejezdu asymetricky rozmístěných terénních boulí se sice projeví, že zkřižitelnost nezávisle zavěšených kol není příliš velká, díky elektronice ale auto nezůstane viset ani v případě, kdy některé kolo zůstane viset nad povrchem. Mile nás překvapilo, že ani při takto extrémním namáhání karoserie v krutu se z jejich záhybů neozývalo prakticky žádné skřípání či jiné nežádoucí zvuky. Je ale fakt, že jsme jezdili se zcela novými vozy, po dlouhodobém terénním provozu už to může být jinak.
Malé naftové srdce bohatě stačí
V hrozivých stoupáních jsme kvitovali i schopnosti výborného turbodieselu 1.5 dCi, který svůj největší točivý moment 240 N.m servíruje již při 1750 ot./min. Při výjezdu do prudkých svahů jsme ručičku otáčkoměru pochopitelně drželi raději výše. O ostatní se již postarala extrémně krátká jednička a také řídicí elektronika, která tah motoru regulovala tak, aby se poháněná kola zakusovala do hlíny jen s mírným prokluzem. Díky těmto vychytávkám a relativně velmi příznivé pohotovostní hmotnosti 1325 kg výkonový potenciál malého dieselu bez problémů stačil i v hodně náročných partiích areálu. Při terénní jízdě se ukázala jako nesmírně důležitá velkorysá světlá výška 205 mm i značné nájezdové úhly (vpředu 29,3 stupně, vzadu 34,9 stupňů). Daní za nemalý rozvor karoserie 2674 mm je poněkud skromnější přechodový úhel 23 stupňů, takže na ostrých terénních zlomech jsme občas škrtli břichem vozu o podklad. Nevypadalo to ale, že by to Dusteru nějak zvlášť vadilo.
Celkový dojem – v terénu na jedničku!
Po téměř hodinovém rajtování na náročné off-roadové trati můžeme s jistotou tvrdit, že v kategorii SUV jsou terénní schopnosti Dusteru s pohonem 4x4 výrazně nadprůměrné. A s přihlédnutím k tomu, že i nejsilnější naftové provedení s pohonem všech kol a nejbohatší výbavou Exception stojí jen 404 900 Kč, se na současném automobilovém trhu jedná o bezkonkurenční nabídku. Tento článek ovšem berte pouze jako první díl testu tohoto vozu. Jeho podrobnější popis a naše dojmy z jízdy po silnicích a dálnicích budou následovat v únoru příštího roku, kdy jej dostaneme zapůjčen na klasický týdenní test.
Foto Renault ČR
(12.12. 2013)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |