Renault Kadjar po modernizaci: nové motory, více komfortu a facelift

Model Kadjar rozšířil nabídku Renaultu v roce 2015. Zařadil se do nesmírně důležitého segmentu SUV nižší střední třídy, který v posledních letech zažívá obrovský rozmach. Však se také Kadjar za první 3 roky své kariéry může pochlubit prodejem 450 000 exemplářů na více než 50 trzích světa. Konkurence ale samozřejmě nespí, takže po 3 letech výroby nastal ten správný čas na modernizaci, která se v žargonu Renaultu tradičně nazývá „Fáze 2“. Co je tedy u Kadjaru nového?
Nový benzinový motor 1.3 TCe
Nejpodstatnější změnou modernizovaného Kadjaru jsou nové pohonné jednotky, a to benzinové i naftové. Benzinovou nabídku nyní tvoří kompletně nový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe, který je výsledkem společného vývoje s německou automobilkou Daimler (vyrábí vozy Mercedes). Tento motor se již montuje do řady Scenic, Captur a Megan, nyní tedy přichází na řadu také Kadjar. Nová třináctistovka, která nahrazuje dřívější motor 1.2 TCe, je kromě obligátních 16 ventilů, přeplňování a přímého vstřiku paliva vybavena také filtrem pevných částic ve výfukovém potrubí, takže plní i ty nejpřísnější dosud známé emisní normy EU, které vejdou v platnost až v roce 2021. Renault zdůrazňuje, že při vývoji nové jednotky byl velký důraz kladen nejen na nízkou spotřebu paliva a superčisté emise, ale také na minimalizaci vibrací, hlučnosti a dosažení vysoké životnosti. Při vývoji tohoto ultramoderního motoru jeho jednotlivé prototypy absolvovaly 40 000 hodin provozu na testovací stolici, což odpovídá 14 letům běžného provozu po dobu 8 hodin denně! Zákazníci budou mít čtyřválec o sympatickém objemu 1332 cm3 k dispozici ve dvou výkonových verzích. I skromnější provedení ovšem nabízí velmi slušný výkon 103 kW (140 k) při 5000 ot./min a točivý moment 240 N.m při 1600 ot./min. To stačí k tomu, aby Kadjar zrychlil z 0 na 100 km/h za 10,4 (9,6 s) a dosáhl největší rychlosti 203 km/h. První hodnota zrychlení se vztahuje k vozu s manuální šestistupňovou převodovkou, ta v závorce k vozu osazenému sedmistupňovým automatem. Náročnější zájemci mohou sáhnout po témže motoru, naladěném ovšem na výkon 117 kW (159 k) při 5500 ot./min a točivý moment 260 N.m při 1750 ot./min. (při použití samočinné převodovky 270 N.m). Výsledkem je největší rychlost 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 (resp. 9,3) s.
Diesel 1.5 dCi po modernizaci, pro náročné nový 1.7 dCi
Zkrátka nepřijdou ani vyznavači nafty. Ty budou moci vybírat z modernizovaného čtyřválce 1.5 dCi (samozřejmě již doplněného o vstřikování močoviny do výfukového potrubí pro co nejnižší obsah oxidů dusíku ve výfukových plynech), který z objemu 1461 cm3 nově nabízí 85 kW (115 k) při 3750 ot./min a 260 N.m při 2000 ot./min. To umožňuje dosažení největší rychlosti 189 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s. To se bavíme o verzi se šestistupňovým manuálem, sedmistupňový automat na zrychlení na stovku potřebuje o dvě desetiny sekundy více. Vrcholem naftové nabídky se stává zbrusu nová jednotka 1.7 dCi. Na rozdíl od svého staršího a menšího brášky využívá 16 ventilů a z objemu 1749 cm3 dává 110 kW (150 k) při 4000 ot./min a točivý moment 340 N.m při 1750 ot./min. Jízdní výkony pro takto motorizovaný Kadjar zatím ještě nejsou známy (stejně jako údaje o spotřebě všech motorizací). Už ale víme, že motor 1.7 dCi bude v Kadjaru nabízen výhradně se šestistupňovým manuálem, jako jediný jej ovšem bude možné získat nejen coby předokolku, ale i ve verzi s pohonem všech kol. Systém pohonu i nadále dodává sesterská automobilka Nissan (Kadjar používá podvozkovou platformu Nissanu Quashqai.) Celá nová, resp. modernizovaná řada vznětových motorů Renault, která je vybavena vstřikováním močoviny pro redukci oxidu dusíku, nese nový název „Blue dCi“ doplněný o tradiční číslici, označující zaokrouhlený výkon v koňských silách.
Lehký facelift
Dle průzkumu výrobce provedeném u uživatelů Kadjaru byl u většiny z nich jedním z hlavních důvodů pro jeho koupi atraktivní vzhled. Designéři se proto mohli spokojit jen s lehkým „přepudrováním“ karoserie. Výraznější změny zaznamenal interiér, protože byl v kontextu segmentu kompaktních SUV někdy hodnocen jako méně luxusní a obsahující některé levněji působící komponenty. Tento rozdíl byl patrný zejména ve srovnání s novou generací řady Megane… Ale nepředbíhejme – vnější vzhled lehce osvěžil nový přední nárazník a také širší maska chladiče s pozměněnými chromovanými prvky. Světlomety obsahují přepracované diody pro denní svícení, jejichž světelný podpis Kadjar sjednocuje s novějšími modely Renaultu. K dispozici jsou i světlomety s kompletně diodovými světelnými zdroji. LED světelné zdroje používají i přestylizované zadní svítilny. Couvací a zadní mlhové svítilny zabudované v přepracovaném zadním nárazníku (stejně jako přední má větší lakované plochy) dostaly elegantnější, štíhlejší tvar. Vrcholný výbavový stupeň zahrnuje efektní střešní "anténu" ve tvaru žraločí ploutve. Zákazníci si mohou vybrat litá kola o velikosti 17 nebo 19 palců s novým designem a nové jsou i tři odstíny vnějšího laku – Korálová zelená, Kovově modrá a Vysokohorská šedá.
Výrazně vylepšený interiér
Cílem změn provedených v kabině bylo, aby působila hodnotnějším dojmem a aby cestujícím poskytla ještě více komfortu. Použity proto byly kvalitnější plasty a v hojnější míře se zde vyskytují detailní chromové ozdoby. Přepracován byl středový panel, který nyní obsahuje nový displej multimediálního systému R-Link 2 s úhlopříčkou 7 palců. Umožňuje zrcadlení obrazu z displeje chytrého mobilního telefonu a je kompatibilní pro systémy Android Auto a Apple CarPlay. Ve srovnání s dosavadní verzi displeje přináší jasnější obraz s větším rozlišením a rychlejší reakce na pokyny uživatele. Nový panel s ovladači klimatizace má ergonomičtější ovládání i atraktivnější design. Změněny byly rovněž výplně dveří (ta u řidiče obsahuje zdokonalené prosvětlené ovladače stahování oken a konečně i zrcátek) , které jsou kvalitnější a zároveň elegantnější. Navíc jejich kapsy konečně pojmou i láhve o objemu 1,5 l. Pozměněná byla také středová konzola s velkoryseji dimenzovanými držáky nápojů a loketní opěrkou doplněnou o funkci podélného posuvu. Středová konzola nyní končí výdechy klimatizační soustavy pro větší teplotní komfort zadních cestujících. Ti mají k dispozici také USB zdířky potřebné pro nabíjení mobilního telefonu, tabletu, herních konzolí apod. Přední cestující (tedy řidič a spolujezdec) si také polepšili, a to ještě výrazněji – budou si totiž hovět na lépe tvarovaných předních sedadlech s výraznější boční oporou, možností regulace délky sedáku a výplněmi z pěny dvojí tuhosti. Tyto změny jistě přijdou vhod zejména na dlouhých cestách. Modularita interiéru byla posílena zavedením vpřed sklopného opěradla spolujezdce. Podstatně luxusnější dojem z vozu podporuje také nově zavedené osvětlení prostoru podél předních dveří (jestliže jsou dveře otevřené a vůz má zapnuté vnější osvětlení). Nová paleta kvalitnějších potahových materiálů zahrnuje i látky s texturou s 3D efektem i oblíbený umělý semiš Alcantara. Ten je součástí nového vrcholného stupně výbavy Black Edition.
Již v prodeji, ale zatím v omezené škále motorizací
Modernizovaný Renault Kadjar lze u českých koncesionářů Renaultu objednávat již od 1. září letošního roku, zatím ovšem pouze s benzinovým motorem 1.3 TCe s výkonem 103 nebo 117 kW a výhradně s mechanickou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Ceník startuje na ceně 497 900 Kč za verzi TCe 140 GPF se základní výbavou Life. Naftové verze se začnou prodávat, jakmile proběhne jejich homologace podle nové, velmi zdlouhavé a náročné metodiky WLTP.
Foto Renault
(16.9. 2018)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |