Renault Clio - 22 let úspěchů

Nástupce slavné „pětky“, pětidveřový nebo třídveřový hatchback Clio, patří v produkci Renaultu k nejdůležitějším a také nejúspěšnějším modelům. Již od počátku své výroby v roce 1990 se také řadí k nejprodávanějším evropským automobilům segmentu B (malé vozy). U příležitosti nedávného příchodu nové, již 4. generace Clia na český trh se stručně ohlédneme za nesmírně úspěšnou kariérou této modelové řady. Clio si to určitě zaslouží, vždyť za 22 let výroby spatřilo světlo světa ve více než 11,5 milionu exemplůřů (toto číslo nezahrnuje odvozené verze sedan) a prodávalo se ve 115 zemích světa. Renault Clio je také doposud jediným automobilem, který dvakrát získal prestižní titul Car of the year!
Stručný životopis Renaultu Clio:
1990: Clio I jde do prodeje, vyhrává titul Car of the Year pro rok 1991
1991: Představena mimořádně luxusní verze Baccarra a sportovní verze 16S
1992: Na vyspělých evropských trzích dostaly benzinové motory Clia místo
karburátoru elektronické vstřikování a katalyzátor, aby vyhověly zpřísněným
emisním limitům
1993: Příchod kultovní malosériové verze Clio Williams
1994: Clio I prošlo lehkým faceliftem
1996: Clio I prošlo druhým, výraznějším faceliftem
1998: Představení Clia II, prvního vozu segmentu B, který získal v nezávislých
nárazových testech EuroNCAP čtyřhvězdičkové hodnocení. Tento vůz také
zpopularizoval samostatný displej na přístrojové desce zobrazující údaje rádia,
samočinně řízenou klimatizaci a navigaci s barevnou obrazovkou.
1999: Clio II se představuje ve verzi čtyřdveřový sedan. Prodává se pouze na
vybraných trzích a nese jméno Thalia, Clio Symbol, Clio Classic nebo Clio Sedan.
Thalia I se velmi úspěšně uchytila i na českém trhu.
2000: Na sportovní automobilovou scénu vtrhlo Clio II RS (Renault Sport) a
dvoumístné Clio V6 se šestiválcovým motorem uloženým před zadní nápravou.
2001: Clio II prošlo faceliftem
2004: Clio II prošlo dalším faceliftem
2005: Představení Clia III, prvního vozu segmentu B, který v nárazových testech
EuroNCAP získal maximální, pětihvězdičkové skóre. Clio III rozšířilo bezklíčkové
ovládání vozu kartou do segmentu malých automobilů. Clio III spočívá na nové
unifikované podvozkové platformě vyvinuté ve spolupráci s Nissanem.
2006: Clio III vyhrává titul Car of the Year 2006. Clio II s karoserií sedan (Thalia)
dostává facelift. Od Clia III je odvozena sportovní verze RS.
2007: Clio III jako první ve svém segmentu nabízí motor o objemu 1,2 l
přeplňovaný turbodmychadlem.
2008: Renault Clio se poprvé objevuje také s karoserií typu kombi (Grandtour). Je
představena Thalia II s výrazně přepracovanou karoserií, ale používající stejnou
podvozkovou platformu jako předchůdkyně.
2009: Clio začíná nabízet palubní navigaci Tom Tom, která se díky své ceně
může poprvé široce uplatnit i v segmentu malých automobilů. Clio II (nabízené
s doplňkovým označením Storia nebo Campus) se dočkalo třetího faceliftu.
Faceliftováno je také Clio III.
2010: Clio slaví 20 své existence. Za tu dobu se prodalo více než 11 milionu
exemplářů.
2012: Ukončení výroby Clia II v Evropě
2012: Na podzim se představuje zcela nové Clio IV. Pro první polovinu roku 2013
je ohlášeno rozšíření nabídky této typové řady o verzi kombi a sportovní provedení
RS.
(28.1. 2013)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |