Dacia Lodgy - technická data, motory, výbavy

Dacia uvolnila první oficiální technická data ke svojí dlouho očekávané novince, velkoprostorovému modelu Lodgy. Po sedanu/kombi Logan, hatchbacku Sandero a SUV Duster se tak jedná o již čtvrtou modelovou řadu populární rumunské značky, patřící od roku 1999 Renaultu.
První z nové generace
Také Lodgy pochopitelně vyznává chytrou marketingovou strategii Dacie nabízet za málo peněz co největší užitnou hodnotu – Lodgy má oslovit početnější rodiny, které si dosud vlastní velkoprostorový vůz nemohli dovolit kvůli jeho vyšší ceně. Lodgy pohodlně přepraví pět až sedm osob, nabízí tedy podobné schopnosti jako dlouhé kombi Logan MCV. Tentokrát se ovšem jedná o klasické MPV nabízející všechny přednosti této koncepce: zvýšenou pozici sezení, výborný výhled, snadné nastupování a velmi vzdušný interiér.
Lodgy je také první model Dacie, na kterém se uplatnila nová tvář vozů této značky, pro kterou jsou charakteristické kosodélníkové světlomety a na ně navazující široká maska chladiče, jejíž horní okraj zdobí chromovaná lišta. Naopak velká madla vnějších klik dveří i široké boční ochranné lišty situované až nad prahy karoserie jsou prvky známé již z předchozích modelů této značky. Objemnou záď opticky odlehčují mohutné koncové svítilny zajímavého tvaru i designu.
Kvalitnější interiér
Ano, také na interiéru Lodgy je znát, že patří levnému vozu (odborně se tato kategorie automobilů nazývá low-end cars), ale ve srovnání s předchozími modely přesto došlo k citelnému zlepšení směrem k vyšší kvalitě dílenského zpracování a většího pocitu útulnosti. Lodgy jsme si na autosalonu v Ženevě měli možnost pořádně prohlédnout a tato slova výrobce můžeme jednoznačně povrdit – rozvržení ovládacích prvků na středovém panelu je výrazně lepší než např. u Dusteru či Sandera, a také přístrojový štít vypadá velmi dobře – budíky mají dokonce chromované obroučky.
Tlačítka stahování oken umístěné na výplních dveří a ovladač zpětných zrcátek situovaný vlevo na přístrojové desce, to jsou optimální řešení, která se ale na vozech Dacia dosud neobjevovala. Jednoznačným pozitivem je také zdařilá poloha řidiče za výškově seřiditelným volantem. Výškovou regulaci přitom nepostrádá ani řidičova sedačka. Sedadla ve druhé, popř. třetí řadě lze snadno sklopit (nejdříve se opěradlo sklopí na sedák a pak se celé sedadlo překlopí do svislé polohy).
Čtyři motory
Výrobce nyní zveřejnil také nabídku motorů a zdá se, že měl šťastnou ruku – dva benzinové a dva naftové agregáty (všechny samozřejmě pocházejí z dílen Renaultu) by měly uspokojit poměrně široké spektrum zákazníků. Základ nabídky tvoří osvědčená benzinová šestnáctistovka se dvěma ventily na válec, která nabízí výkon 60,5 kW. Pro náročnější je určena opravdová lahůdka – zbrusu nový turbomotor 1.2 TCe. Tento moderní čtyřválec se chlubí nejen přeplňováním, ale také šestnáctiventilovou technikou, přímým vstřikováním benzinu a variabilním časováním ventilů. To vše a řada opatření ke snížení vnitřního tření vede k vysoké energetické efektivitě spojené se silným zátahem již od nízkých otáček (více jsme o tomto motoru psali ve zprávě z 3.12 2011). Toto nejdynamičtější provedení dosahuje největší rychlosti 179 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 10,6 s.
Samozřejmě se nezapomnělo ani na ctitele nafty. Turbodiesel 1.5 dCi se bude dodávat naladěný na výkon 66 nebo 79 kW. Silnější provedení se bude chlubit také šestistupňovou manuální převodovkou, ostatní verze dostanou skříně pětistupňové. Slabší verze s výkonem 66 kW se přitom vyznačuje nejnižší spotřebou paliva – v normovaném kombinovaném cyklu si vystačí s pouhými 4,2 l/100 km. Technické údaje všech motorických verzí naleznete pod článkem v přehledné tabulce.
Výrobce také prozradil některé další technické detaily – např. to, že průměr otáčení Lodgy činí 11,1 m a že mezi krajními rejdy volant učiní 3,3 otáčky. Brzdovou soustavu tvoří vpředu kotouče o průměru 258 nebo 280 mm (podle motorizace), na zadní nápravě jsou vždy bubny s průměrem 228 mm.
Čtyři výbavy
Dacia Lodgy se bude vyrábět se čtyřmi stupni výbavy – Lodgy, Ambiance, Laureáte a Prestige. Prozatím jsou známy pouze ceny na francouzském trhu – základní verze 1.6 MPI zde stojí 9900 Eur, špičkové 1.5 dCi/79 kW Prestige vyjde na 16 500 euro. Známé jsou rovně ceny některých příplatkových prvků: za sedmimístné provedení se připlácí 490 euro, metalický lak přijde na 460 euro, stabilizační systém ESC na 300 euro, navigace (standard pro verzi Prestige) stojí 430 euro, zadní parkovací senzory (standard pro Prestige) 200 euro, radiopřehrávač (standard pro Ambiance a Lauréate) 200 euro, manuálně ovládaná klimatizace (příplatek pro výbavu Ambiance) 900 euro, elektrické ovládání oken zadních dveří (verze Laureáte) 150 euro. Za nahrazení lepicí sady rezervním kolem si výrobce účtuje příplatek 120 euro.
Trocha čísel…
Dacia Lodgy se řadí mezi velkoprostorové automobily střední velikosti, svými vnějšími rozměry tedy spadá mezi MPV nižší střední třídy. Délka činí 4498 mm, šířka (bez zpětných zrcátek) 1751 mm, výška 1682 mm (pětimístná verze), resp. 1679 mm (sedmimístné provedení). Oba údaje platí pro vůz bez střešních ližin. Rozvor měří 2810 mm, rozchod vpředu vzadu 1492/1478 mm, přední/zadní převis karoserie 822/866 mm. Za zmínku jistě stojí rovněž velkorysé vnitřní rozměry: šířka ve výši loktů (na úrovni předních sedaček/ve střední řadě/ve třetí řadě) 1408/1466/1370 mm. Pasažéři sedící ve druhé řadě mají k dispozici pro svá kolena 177 mm, ve třetí řadě pro ně zbývá stále slušných 144 mm.
V centru pozornosti potenciálních zákazníků se jistě ocitnou také údaje o velikosti zavazadlového prostoru: v sedmimístné konfiguraci pojme 0,27 m3, v pětimístném uspořádání pak skvělých 0,827 m3 (obojí měřeno po spodní okraj oken). Po sklopení druhé řady sedadel a naplnění prostoru až po strop pětimístný Lodgy odveze až 2,617 m3 nákladu. Hodnoty povoleného zatížení zatím výrobce neuvedl, ale odhadujeme, že i nejslabší verze by měla uvézt minimálně 600 kg, protože možnost přikoupení dvojice přídavných sedadel do zavazadlového prostoru platí pro všechny nabízené motorizace.
Ceny na českém trhu dosud nejsou stanoveny, podle našeho odhadu ale bude český ceník začínat někde kolem čtvrt milionu korun. První nové Lodgy by si měli čeští zákazníci odvážet z prodejen koncem června.
(17.3. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motory pro Dacii Lodgy | ||||
Označení | 1.6 MPI | 1.2 TCe | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1198 | 1461 | 1461 |
Počet válců/ventilů | 4/8 | 4/16 | 4/8 | 4/8 |
Palivo | benzin | benzin | nafta | nafta |
Největší výkon (kW při ot./min) | 60,5/5000 | 85/4500 | 66/3750 | 79/4000 |
Největší toč. moment (N.m při ot./min) | 134/3000 | 190/1500 | 200/1750 | 240/1750 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 | 179 | 169 | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 14,5 | 10,6 | 12,4 | 11,6 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,1 | 5,8 | 4,2 | 4,4 |