Dacia Dokker - Lodgy v pracovním

Dacia pokračuje v modelové ofenzivě – na letošním ženevském autosalonu představila své levné MPV Lodgy (na našich stránkách jsme mu věnovali již dva příspěvky), v květnu potom na regionálním autosalonu Auto Expo 2012 v marockém městě Casablanca prezentovala nový model Dokker.
Pracant i rodinný služebník
Dokker, resp. Dokker Van po konstrukční i designové stránce úzce navazuje na model Lodgy, se kterým má společnou podvozkovou platformu, pohonné jednotky i některé části skeletu karoserie. Zásadní odlišností, která je patrná na první pohled, je uspořádání zadních bočních dveří – zatímco Lodgy používá klasické křídlové, Dokker upřednostňuje praktičtější posuvné provedení. Odlišně je řešen také přístup do zavazadlového, resp. nákladového prostoru - Lodgy má rozměrnou, vzhůru výklopnou stěnu, Dokker sází na dvoukřídlé do stran otvíratelné dveře, které umožňují i nakládku vysokozdvižným vozíkem. Nelze si nevšimnout také zvýšené střechy, která ještě více zvětšuje vnitřní objem kabiny, resp. nákladového prostoru. Zcela shodná s Lodgy není ani příď, oba modely se ovšem drží nového designérského stylu své značky. Přes všechnu užitkovost působí i design Dokkeru vcelku úhledně a sympaticky.
Zatímco Lodgy je osobní velkoprostorový model kategorie MPV, Dokker je zaměřen užitkověji – jedná se prostě o lehkou a prostornou dodávku. Na přání (a samozřejmě za příplatek) je ale i užitkové provedení Van možno získat s lakovanými nárazníky. Jak je u značky Dacia obvyklé, Dokker používá jednoduchou a robustní techniku a zákazníky bude lákat především fantastickým poměrem ceny a užitné hodnoty. Jedná se tedy o jakousi nízkonákladovou obdobu Renaultu Kangoo. Dokker se vyrábí ve dvou provedeních – jako pětimístný model použitelný jak pro pracovní, tak i rodinné účely a jako čistě užitková dvoumístná verze Van. Obě vykazují shodné vnější rozměry: délku 4,36 m, šířku 1,75 m a výšku 1,81 m (měřeno bez střešních ližin). Rozvor 2,81m odpovídá MPV Lodgy. Pohotovostní hmotnost se podle použitého motoru a výbavy pohybuje od 1090 do 1205 kg. Dokker může táhnout přívěs o hmotnosti 580, resp. 640 kg, nebo brzděný přívěs vážící až 1200 kg.
Spousta dobře přístupného prostoru
Již Lodgy oslnilo obrovským interiérem a Dokker, která má výrazně zvýšenou střechu, je na tom prostorově ještě lépe. Oba modely mají společné i minimální zakřivení karoserie nad úrovní jejich boků (tedy bočních oken a jejich okolí), což umožňuje dále maximalizovat vnitřní prostor kabiny - po stranách směrem vzhůru se téměř nezužuje. Dobrý příklad je prostor na zadní řadě sedadel: trojice cestujících si užívá nejen velmi snadný přístup k nim, ale i spousty místa ve všech směrech: vzdálenost mezi zadními sedáky a stropem činí 1065 mm, šířka v loktech je 1458 mm a prostor pro kolena 177 mm. I v kabině je pochopitelně patrná silná unifikace Dokkeru s Lodgy - na přístrojové desce, výplních předního páru bočních dveří i sedačkách. Ty má ovšem osobní verze Dokkeru výhradně ve dvou řadách, jelikož (na rozdíl od Logy) se ani na přání nedodává v sedmimístné konfiguraci. Zadní lavice je standardně dodávána v děleném provedení v poměru 60:40. Po sklopení obou těchto částí vpřed vznikne prostor se vzorně rovnou podlahou s délkou 1,57 m a objemem 3 m3! V případě dvoumístného Dokkeru Van činí délka nákladového prostoru 1,9 m a jeho objem 3,3 m3. Na vybraných trzích (kde to umožňují předpisy) bude k dispozici i sklopné sedadlo spolujezdce včetně části přepážky za ním, které umožní převoz předmětů dlouhých až 2,42 m (a po vyjmutí sedadla až 3,11 m!). Dacia Dokker Van vykazuje velkorysé užitečné zatížení (nosnost) 750 kg. Zákazník si může vybrat mezi několika druhy příček mezi prostorem pro řidiče a spolujezdce a nákladovým prostorem – od rámu s pletivem, mříže až po kompletní plechovou přepážku s prosklenou nebo neprosklenou horní částí. Zatímco osobní verze je vybavena dvojicí posuvných bočních dveří standardně, u Vanu jsou zadní dveře na straně řidiče za příplatek (tak jak je to u dodávek obvyklé). Zadní dvoukřídlé dveře je možno otevřít až o 90 stupňů a po odjištění aretace až o 180 stupňů.
Výrobce Dokkeru vyzdvihuje, že v kabině se nachází spousta praktických odkládacích prostorů – v osobní verzi mají celkový objem 44,2 l. Stejně jako Lodgy i Dokker nabízí řešení, která jsou sice u jiných značek samozřejmostí, v případě Dacie ovšem znamenají citelné zlepšení dříve tak kritizované ergonomie některých ovládacích prvků – ovladač elektrického seřizování zpětných zrcátek nalezneme již ne pod madlem páky parkovací brzdy, ale na přístrojové desce a naopak tlačítka stahování oken se z přístrojové desky přestěhovala na výplně dveří. Dokker s vyšším stupněm výbavy potěší také dvoutónovým barevným laděním interiérových plastů a potahů sedadel. Náročnější zákazníci si do vozu mohou pořídit i zabudovaný multimediální systém, obsahující i navigaci. I přes užitkové zaměření Dokkeru a snahu o minimalizaci ceny prý Dacia nepodcenila hlukovou pohodu na palubě. Vysoká krychlovitá karoserie je totiž principiálně náchylnější k rušivým rezonancím a tomu odpovídá i větší množství použitých protihlukových hmot. Pozornost byla věnována i snížení aerodynamického hluku. Vůz může být samozřejmě vybaven klimatizací a vhod určitě přijdou i nabízené zadní parkovací senzory.
Motory – pro každého něco
Nabídka pohonných jednotek Dacie Dokker obsahuje celkem tři motory, které se po konstrukční stránce zásadně liší, aby byly uspokojeny rozmanité potřeby zákazníků.
Základ tvoří klasický osmiventilový benzinový čtyřválec 1.6 MPI, který je dobře znám již z modelů Logan a Sandero. Disponuje výkonem 60,5 kW při 5000 ot./min a točivým momentem 134 N.m při 2800 ot./min. To stačí na největší rychlost 159 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 s. Kombinovaná spotřeba činí 7,5 l/100 km. Pro náročnější zákazníky je připraven supermoderní čtyřválec 1.2 TCe, konstruovaný podle nejnovějších trendů dowsizingu a vybavený přímým vstřikováním benzinu. Tento čtyřválec tedy vykazuje skromný objem 1198 cm3, ovšem díky přeplňování vyvíjí výkon 84 kW již při 4500 ot./min a točivý moment 190 N.m při 2000 ot./min. Dokker s ním jezdí až 175 km/h a k akceleraci z 0 na 100 km/h mu stačí 10,7 s (v případě mírně lehčí verze Van jen 10,4 s). Spotřeba v kombinovaném normovaném cyklu činí pouze 6,1 l/100 km (6,2 l/100 km u verze Van).
Užitkové automobily se ovšem v Evropě prodávají hlavně se vznětovými motory, a tak lze očekávat největší poptávku po vozech poháněných úsporným turbodieselem 1.5 dCi. Ten bude nabízen ve dvou výkonových verzích, s 55 kW při 4000 ot./min nebo 66 kW kW při 3750 ot./min. Tomu odpovídají hodnoty největšího točivého momentu 180 N.m, resp. 200 při 1750 ot./min. Slabší naftový Dokker dosahuje největší rychlosti 150 km/h, jeho silnější bratříček pak 162 km/h. Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h činí 15,9, resp. 13,9 s. Kombinovaná spotřeba je u obou verzí shodná – lákavých 4,5 l/100 km. Všechny motory jsou kombinovány s pětistupňovou manuální převodovkou a plní přísnou exhalační normu Euro 5. Na méně náročné trhy (země mimo EU) se motor 1.6 MPI a 1.5 dCi bude dovávat ve verzi plnící limity Euro 4.
Podvozek, bezpečnost
Dacia Dokker používá stejnou podvozkovou platformu s interním označením M0, jako model Lodgy. Přední nápravu tvoří klasické vzpěry McPherson a spodní trojúhelníková ramena, zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčku je převzata od Renaultu Kangoo. Od tohoto vozu pochází i řada dalších osvědčených komponentů a Dacia slibuje, že Dokker nebude potřebovat výměnu zásadních komponent až do ujetí 300 000 km (tím samozřejmě nejsou myšleny spotřební díly jako např. tlumiče, baterie nebo výfuk). Naladění pružin a tlumičů osobní a užitkové verze se liší tak, aby přesně vyhovovalo jejich typickému využívání. Výrobce připomíná, že rozvor je zhruba o 10 cm kratší, než u Loganu MCV, což Dokkeru výrazně zlepšuje manévrovatelnost – průměr otáčení díky tomu činí jen 11,1 m. Světlá výška 189, resp. 186 mm (u prázdného vozu) zaručuje bezproblémový provoz i po silnicích horší kvality, což se (bohužel) bude velice hodit i českým uživatelům. Hřebenové řízení je standardně doplněno posilovačem, rozměr kol činí (podle trhů) 14 nebo 15 palců. Brzdová soustava odpovídá modelu Lodgy – přední kola tedy brzdí kotouče, zadní bubny, ABS s elektronickou distribucí brzdné síly mezi nápravami jsou rovněž samozřejmostí. Na přání se dodává protiprokluzový a stabilizační systém ESC od firmy Continental. Všechny verze Dokkeru mají palivovou nádrž o objemu 50 l, která mu zaručuje více než dostatečný dojezd.
O pasivní bezpečnost posádky se stará robustní karoserie s odstupňovanou tuhostí. Přední bezpečnostní pásy jsou vybaveny omezovači tahu. Pro evropské trhy se bude dodávat rovněž napínač pásu řidiče a čtveřice airbagů (boční chrání hrudník i hlavu), na těch méně náročných bude standardem airbag řidiče. Trojice zadních míst osobní verze bude vybavena úchyty dětských sedaček systému ISOFIX. Výrobce nezapomněl ani na ochranu chodců – přední nárazník, maska i kapota jsou řešeny tak, aby se při nárazu těla snadno deformovaly a pohltily tak co největší množství nárazové energie.
Made in Morocco
Dacia Dokker (stejně jako sesterský Lodgy) se vyrábí v novém závodu Renaultu v severoafrickém Maroku, v přístavním městě Tanger. Současná roční výrobní kapacita této továrny činí 170 000 automobilů, ale v případě potřeby ji lze zvýšit až na 400 000 jednotek. Závod byl postaven jako ekologicky mimořádně šetrný a celkové investice Renaultu zde dosáhly miliardu eur. Kvalitativní standardy jsou nastaveny stejně přísně, jako v evropských závodech. Velká odolnost a robustnost řady Dokkerje výsledkem důkladného testování. Prototypy ujely celkem 1,9 milionu kilometrů ve velmi náročných podmínkách, včetně nezpevněných, prašných i bahnitých cest, brodů apod. a v rozmanitých klimatických podmínkách od tropů až po mrazivé severské oblasti. Například konstrukce posuvných zadních bočních dveří byla zkonstruována (a úspěšně testována) na minimální životnost 100 000 zavření a otevření. Nepřekvapí proto, že i Dokker se bude prodávat s tříletou zárukou, platnou do ujetí 100 000 km. Renault již jeden výrobní závod v Maroku má ve městě Casablanca. Hlavní výhoda tohoto řešení je jasná - podstatně levnější pracovní síla. A to nejen ve srovnání s Francií, ale i Rumunskem. Další plus spočívá v relativní blízkosti evropských trhů.
Dokker se nejdříve v červnu začal prodávat na svém domácím trhu v severoafrickém Maroku, ostatní středomořské a další evropské země (vč. České republiky) budou následovat koncem léta.
Dacia – úspěšný příběh
Rumunská značka Dacia se po spojení s Renaultem během několka málo let změnila z maličkého licenčního výrobce nepříliš kvalitních a beznadějně zastaralých automobilů na štiku současného automobilového rybníka, která konkuruje i modelům nejrenomovanějších značek. Zdaleka se přitom nejedná pouze o východoevropské či severoafrické trhy – Dacie se velmi dobře prodávají i v západní Evropě. Například ve Francii drží Dacia pozici páté nejprodávanější značky! Dacia za posledních 8 let prodala celkem 1,9 milionu automobilů a v tomto období se rovněž stala značkou s největším růstem prodejů v Evropě. Na kombinaci jednoduché spolehlivé techniky, maximální užitné hodnoty, sympatického designu a mimořádně příznivých cen prostě evropští zákazníci slyší.
Model Dokker Van vhodně doplní další užitkové modely Dacie – oblíbený Pick-up a užitkovou verzi kombi MCV. Dokker v osobním provedení zase posílí nabídku zaměřenou na velké rodiny, pro které již Dacia vyrábí osobní verzi kombi MCV a od letoška i MPV Lodgy. Co chystá rumunsko-francouzská značka dál? Podle dobře informovaných zdrojů se již brzy objeví druhá generace Loganu!
(19. 7. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |