2002 - Renault Espace
Na vrcholu
Od roku 1984, kdy Renault přišel s novou koncepcí osobních automobilů typu MPV (Multi purpose vehicle, česky by se dalo říct Víceúčelové vozidlo), nikdo netušil, jak moc se během patnácti let stane tato koncepce užívanou. Ostatně to nikdo netušil ani v roce 1965, když Renault poprvé představil karoserii se splývavou zádí (Renault 16) a přece se tento druh karoserie stal jedním z nejpoužívanějších.
Espace už tehdy nabízel takové věci, jako je plochá podlaha umožňující nebývalou variabilitu interiéru, možnost pěti až sedmi sedadel, pochopitelně vyjímatelných a posuvných v lištách zabudovaných do podlahy. Postupem času k těmto vymoženostem přibývaly další, jako např. oddělená klimatizace pro řidiče a spolujezdce, která udělala největší radost zimomřivým manželkám, umožňujíc nastavení různé teploty pro každé přední sedadlo. Mluvit o otočných předních sedačkách by bylo nošením dříví do lesa. Za zmínku však stojí centrální informační panel, vyzkoušený předtím již ve Twingu.
Toto uspořádání přístrojové desky napomáhá bezpečnosti silničního provozu zmenšením úhlu pohybu oka mězi pohledem na silnici a na přístroje. Zkrátila se tak doba, po kterou řidič nekouká na vozovku. Je třeba podotknout, že u ortodoxních řidičů toto řešení vyvolalo (přes svůj nesporný přínos) poněkud rozpaky. Zkrátka už od počátku se Renault snažil pro posádku Espace udělat vše pro jejich pohodlí.
Renault se snaží jít ještě dále a prokázat svou schopnost učinit pro bezpečnost a pohodlí vše možné v interiéru, vynikajícím nespočtem na míru šitých řešení. Prostor pro cestující konceptu tak zaujme například řešením klimatizace, dělené nejen pro pravou a levou stranu, ale navíc ještě pro přední a zadní část kabiny. Vzduchové výdechy na stropě a podlaze interiéru dávají zelenou velice dobré cirkulaci vzduchu. Ovládání dělené klimatizace je umístěno na předních dveřích. Ovladači na zadních dveřích je pak možno regulovat množství vzduchu přiváděného k zadním sedadlům.Vzhledem ke své nedávno získané pověsti výrobce nejbezpečnějších automobilů nemohla zůstat stranou ani otázka bezpečnosti. Všechna sedadla jsou nyní vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, což by podle továrny mělo znamenat stejnou bezpečnost pro všechny pasažéry.
Variabilita interiéru zůstala samozřejmě zachována, a tak koncept nabízí bezpočet variant jeho uspořádání. Centrální přístrojový panel umožňuje všem cestujícím mít přehled o základních cestovních údajích a informacích sdělovaných palubním počítačem a audiosystémem. Přístroje jsou modře podsvícené na černém pozadí. Koncept přivítá své pasažéry do rafinované atmosféry interiéru. Použity byly měkké materiály příjemné na dotek.
Ale abychom nemluvili jen o interiéru. Zvláště exteriér zaujme na první pohled. Nijak se netají tím, že je přímým potomkem současného Espace. Základní linie byly zachovány. Nové je, že koncept působí oproti dosavadnímu modelu podstatně agresivněji. Hlavní zásluhu na tom má více skloněná příď vozu, reflektory navozující sportovní dojem a svalnaté blatníky. Vůz je postavený na 19 kolech.
Viktor Kazda