Twingo RS nebude, ale GT ano!

Twingo GT je určeno pro milovníky dynamicky laděných minivozů. Sice nenabídne špičkové jízdní výkony, spoustu zábavy za volantem a atrativní vzhled ale rozhodně ano!

Už při svém představení bylo více méně jasné, že ostrá verze RS na bázi Twinga třetí generace nevznikne.  Aby totiž takový stroj mohl konkurovat ostatním hot-hatchovým mrňousům, musel by disponovat výkonem kolem 110 kW a to nevyhnutelně znamená použití čtyřválcového motoru. Do velmi stísněného motorového prostoru za zadní nápravou, nacházejícího se pod podlahou zavazadelníku, se ale vejde pouze přeplňovaný tříválec 0,9 l, a to ještě musí být upraven na „placatou“ zástavbu. To ovšem neznamená, že u sportovní divize Renault Sport v případě současného Twinga rezignovali. Na Festivalu rychlosti v britském Goodwodu se totiž poprvé představilo nové Twingo GT, které je poháněno důkladně přiostřenou verzí tohoto motoru.  Výsledkem je výkon 81 kW (nebo-li postaru 110 k) při 5750 ot./min a točivý moment 170 N.m. při 2000 ot./min , což znamená nárůst 15 kW a 35 N.m . A to nejlepší na konec: místo dvouspojkového automatu EDC u Gé-téčka zaujala manuálně řazená pětistupňová převodovka!  Jízdní výkony Renault bohužel zatím neodtajnil (stane se tak zřejmě až na podzimním pařížském autosalonu), ale prozradil, že zrychlení z 0 na 100 km/h u něj proběhne za méně než 10 s a že na pružné zrychlení  z 80 na 120 km/h stačí méně než 9 s. A na svižné svezení s tímto poměrně vysokým prckem jistě stačí! Výrazného zvýšení výkonu a točivého momentu motoru bylo dosaženo novým sacím potrubím a přemapováním řídicí jednotky motoru (zvláštní pozornost prý byla věnována citlivé, a přitom rychlé reakci motoru na přidání plynu). Výrobce uvádí, že v kombinaci s přepracovaným sáním se snížila teplota nasávaného vzduchu do turbodmychadla o 12 % a jeho objem tak narostl o 23 %, takže jeho otáčky mohli být zvýšeny. Motor také dostal výkonnější palivové čerpadlo a nezbytností se stala také instalace výkonnějšího čerpadla chladicí kapaliny. Samozřejmě nechybí ani přepracované výfukové potrubí se sníženým protitlakem a hutnějším zvukem.

Svižnější motor by ale k dosažení uspokojivějších řidičských zážitků sám o sobě nestačil. Vývojáři Renaultu Sport proto přikročili také k úpravám podvozku. Twingo GT dostalo sportovní odpružení, díky kterému se karoserie o 20 mm přiblížila k vozovce, tužší příčný stabilizátor, ostřejší řízení s proměnným převodem a nový, benevolentnější řídicí program stabilizačního systému ESP. Ten před svým zásahem při ostrém výjezdu z oblouků dovolí náznak přetáčivého smyku. Výsledkem všech uvedených úprav je prý podstatně agilnější chování v zatáčkách a také stabilnější chování vozu ve vyšších rychlostech (právě zde má dle většiny novinářských testů současné Twingo značné rezervy a naše osobní zkušenosti to jen potvrzují). Twingo GT by prostě mělo přinést mnohem více řidičské jistory a zábavy, než jeho krotké verze.

Posilněným dynamickým schopnostem verze GT samozřejmě odpovídají i změny na karoserii, díky kterým „Gé-téčko“ vzhledově poněkud připomíná studii Twin’Run z roku 2013, která předznamenala příchod běžných verzí nového Twinga. Zájemci o posilněného prcka se tedy mohou těšit na slušivé černé lemy blatníků, prahů a okrajů nárazníků. Na tom zadním navíc přibyl náznak difuzoru a dvojice chromovaných výfukových koncovek, na levém zadním blatníku pak otvor, který zajišťuje přívod chladnějšího vzduchu k mezichladiči turbodmychadla.  Další lahůdkou jsou speciální litá kola obutá do pneumatik Yokohama BluEarth rozměru 185/45 R17 78H (vpředu), resp. 205/40 R17 80H (vzadu), která (v kombinaci se sníženým podvozkem) bezezbytku vyplňují podběhy.  Renault ale v tiskové zprávě upozorňuje, že obrovský rejd předních kol až 49 stupňů (a z toho vyplývající rekordně malý poloměr otáčení 4,3 m) zůstal i u verze GT plně zachován. Karoserii zdobí barevné polepy boků, přední kapoty a střechy.  Auto na prvních uvolněných snímcích je vyvedeno v oranžovém odstínu, který mu neuvěřitelně sekne, ovšem zákazníci si budou moci vybrat i z další zajímavých barev karoserie – šedé, černé a bílé.

Snímky interiéru bohužel prozatím nebyly uvolněny, v tiskové zprávě se ale hovoří o dvoubarevném interiéru. Barevné části má obsahovat jako přístrojová deska, tak i čalounění sedadel. U těch je možno předpokládat posílené boční vedení těla, ale to je jen náš odhad.  Renault už prozradil, že kontrastní barevný odstín bude použit u pruhu na vrcholu věnce volantu (signalizuje řidiči míru jeho natočení) a také na manžetě řadicí páky a na výdeších klimatizace.

Nové Twingo GT je jistě milé zpestření ve třídě minivozů. Spekulovat nyní o datu zahájení jeho prodeje či cenách je ale v tuto chvíli předčasné. A je také otázkou, jestli se tato verze vůbec dostane na náš trh, kde i odbyt běžných (a tedy levnějších) provedení Twinga je hodně skromný…



(9.8. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Roztomilý ďáblík, co říkáte? Oranžová barva v kombinaci s černými polepy autu neuvěřitelně sluší... Na výběr jsou ale samozřejmě i jiné odstíny laku karoserie. Díky sníženému podvozku a použití sedmnáctipalcových kol jsou podběhy dokonale vyplněné
Černé pruhy zdobí i střechu Široká záď i nadále skrývá skromný tříválec o objemu 0,9 l, v tomto případě ale pořádně nabroušený. Patřičně upraven byl samozřejmě i výfukový trakt, nyní zakončený dvojící chromovaných koncovek. Nenápadná kapsička na levém zadním blatníku má zásadní význam pro správné dýchání posilněného motoru


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 9. Zajisti totožnost automobilů.