Sbohem Fluence, nový Mégane sedan přichází!

Novinkový ohňostroj Renaultu pokračuje - toto je nový Mégane sedan!



Inovační tempo, které v poslední době Renault nasadil, opravdu bere dech.  Tentokrát je poslán do výslužby sedan Fluence, tedy tříprostorová verze Méganu III. generace. Ta, jak známo, dostala speciální jméno, protože ve srovnání s Méganem měla poněkud lowcostové zaměření. Tomu odpovídala jak omezená paleta motorizací, tak i slabší jízdní vlastnosti. A právě vynikající poměr ceny a užitné hodnoty (spolu s elegantním designem) stál za velkými prodejními úspěchy totoho modelu na českém trhu, byť na sedany nižší střední třídy jinak český zákazník většinou reaguje velice vlažně. K úspěchu tohoto vozu jistě přispěla i jeho mimořádně povedená televizní reklama, ve které si uspěchaný vrcholný manager Fluence splete se svojí luxusní limuzínou...

Zbrusu nový nástupce, sedan odvozený od nového Méganu IV. generace, na to jde jinak – vrací se totiž k marketingové strategii, na kterou jsme byli zvyklí u Méganu I. a II. generace. Představuje tedy sedan coby běžného člena rodiny Mégane, se stejně kvalitními jízdními vlastnostmi a srovnatelnou úrovní výbavy. Jméno Mégane je ovšem v jeho případě doplněné o označení GrandCoupé.  Nový sedan bude od podzimu opět vznikat v tureckém závodu ve městě Bursa, ale podle neoficiálních informací již na zákazníky nehodlá útočit nějakými extra nízkými cenami. Tuto roli už totiž v koncernu Renault v segmentu kompaktních sedanů bude nadále plnit výhradně Dacia Logan.

Při pohledu na první uvolněné fotografie je možno design nového Méganu GranCoupé hodnotit bezesporu pozitivně. Dokonce je možné prohlásit, že v současnosti se jedná o jeden z nejpůvabnějších vozů této kategorie. Auto totiž dostalo svébytné zadní boční dveře, které nejsou shodné ani s hatchbackem, ale ani s kombíkem Grandtour. Sedan tak má speciální výlisky karoserie již od sloupků B dozadu. Díky této nákladové velkorysosti měli konstruktéři volné ruce navrhnout skutečně maximálně elegantní karoserii se stupňovitou zádí. Termín stupňovitá záď je ovšem třeba v tomto případě brát s určitou rezervou, jelikož velmi výrazný sklon zadního okna vytváří novému Méganu sedan záď spíše splývavou, u které na víko zavazadlového prostoru zbývá opravdu minimální délka. Právě proto zřejmě marketing Renaultu zvolil i výše zmíněné pojmenování GrandCoupé. Téměř naprosto splývavá záď jistě prospívá eleganci boční linie i aerodynamice vozu, přístupnosti zavazadlového prostoru ani výhledu řidiče dozadu ale nikoliv… Na druhou stranu je třeba říci, že podobný trend lze ve větší či menší míře pozorovat i u sedanů ostatních značek.

Tisková zpráva Renaultu prozatím není příliš sdílná a technickými údaji dost šetří. Známý už je ale objem zavazadlového prostoru 508 l (jistě jej ale bude možné zvětšit sklopením zadního opěradla) i to, že jeho víko bude možné otevírat tzv. virtuálním pedálem (tedy máchnutím nohou pod zadním nárazníkem). Kufry a tašky díky tomu nebude třeba pokládat na mnohdy nečistou či mokrou zem, to ovšem samozřejmě hovoříme jen o vyšších výbavových stupních. Nabídka základní i příplatkové výbavy prý bude stejně bohatá, jako u Méganu hatchback a kombi (multifunkční dotykový tablet s úhlopříčkou 7 nebo 8,7 palců na středovém panelu přístrojové desky, navigace R-Link2, možnost změny jízdních charakteristik vozu Multi-Sence, barevný head-up displej, parkovací asistent Easy Park Assist, samočinné brzdění EBS, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu LDW atd.).  Je samozřejmé, že i verze sedan vyjede na nové modulární platformě CMF pro segmenty C/D a že i sedan využije její verzi s rozvorem prodlouženým na 2712 mm (tu dostane i kombi Grandtour, zatímco základní hatchback se musí spokojit s rozvorem o 43 mm kratším).  Konec konců, chvályhodnou tradici prodlouženého rozvoru verzí sedan a kombi ve srovnání s  hatchbackem řada Mégane drží již od své první generace. Nový Mégane GrandCoupé se chlubí možností pořídit si u něj posuvnou panoramatickou skleněnou střechu, která se otevírá směrem ven, takže vnitřní výšku kabiny snižuje jen ve zcela minimální míře. Tento prvek výbavy u karoserie typu sedan nebývá běžný.

Známá už je také nabídka motorů, která bude podobná (i když poněkud užší) jako u ostatních karosářských verzí nového Méganu. Základem tedy bude atmosférická šestnáctistovka SCe 115 s výkonem 85 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou, kterou může na přání nahradit variátorová převodovka CVT. Pro náročnější zákazníky bude připraven přeplňovaný čtyřválec 1,2 l výhradně v ostřejší verzi s výkonem 96 kW (obchodní označení TCe 130). V jeho případě bude možné volit buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovku EDC. Chybět samozřejmě nesmí ani naftové agregáty. Základ tvoří oblíbená patnáctistovka dCi 90 s výkonem 66 kW dodávaná výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Její silnější verze s výkonem 81 kW (obchodní označení dCi 110) bude alternativně k mání také se samočinnou dvouspojkovou skříní EDC se šesti převodovými stupni. Se špičkovou vznětovou šestnáctistovkou dCi 130 s výkonem 96 kW se u sedanu kupodivu nepočítá. Možná, aby příliš nekonkuroval většímu sedanu Talisman?

Nový Mégane Sedan se bude nabízet jen na vybraných trzích – v Alžírsku, Saudské Arábii, Austrálii, Bulharsku, Srbsku, Egyptě, Spojených Arabských Emirátech, Estonsku, Maďarsku, Irsku, Litvě, Libanonu, Lotyšku, Maroku, Polsku, Rumunsku, Srbsku, Slovinsku, Tunisku, Turecku, na Ukrajině a také v Česku a na Slovensku. Na český trh by tento „malý“ Talisman měl dorazit v prosinci letošního roku, takže první čeští zákazníci si jej budou moci nadělit pod stromeček. Hlavními konkurenty, se kterými se nový Mégane GrandCoupé v Evropě utká, je Ford Focus sedan, Opel Astra sedan (ten se prozatím nabízí ještě ve starší generaci) a na některých trzích i Volkswagen Jetta. Nesmíme zapomenout ani na Toyotu Corollu a Mazdu 3 a na některých mimoevropských trzích je k mání i korejské duo Hyundai Elantra a Kia Forte/Cerato/K3.  Loni představený Fiat Tipo sedan (vyrábí se rovněž v Turecku) má sice poněkud levně působící interiér, ale na druhou stranu se prodává za velmi příznivou cenu již od 280 000 Kč. Ještě trochu levnější je duo Peugeot 301/Citroën C-Elysée, ale tady se již jedná o opravdu čistokrevný low-end primárně zaměřený na rozvojové trhy.  Stěžejním konkurentem nového čtyřdveřového Méganu se ovšem na českém trhu samozřejmě stane domácí bestseller Škoda Octavia, která má proti němu výhodu nejen nesrovnatelně lepšího přístupu k zavazadlovému prostoru (díky karoserii typu liftback), ale i mnohem širší nabídky motorizací (vč. verzí s pohonem všech kol).  Jak už to ale na našem trhu bývá, obrovskou důležitost hraje i cenové hledisko a tady by Mégane GrandCoupé mohl mít oproti poměrně drahému boleslavskému bestselleru značnou výhodu (doufejme). A dalším plusem francouzsko-turecké novinky by mohl být její ještě neokoukaný design, takže uvidíme…

Jakmile budou k novému Méganu GrandCoupé a k jeho zahájení prodeje v ČR známy podrobnější informace, samozřejmě se k tomuto atraktivnímu modelu vrátíme dalším článkem.

(15.7. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Seznamte se, toto je nový Mégane sedan! Jeho obchodní označení ovšem zní GrandCoupé. Sklon zadního skla je tak velký, že se označení GrandCoupé ani moc nedivíme. Zadní pár dveří má sedan rovněž specifický. Přední část nového sedanu je pochopitelně unifikována s hatchbackem a kombíkem Grandtour
Nový čtyřdveřový Mégane působí dynamicky už když stojí, a co teprve při jízdě! Detailní pohled na zadní část karoserie odhaluje, že tvar víka zavazadlového prostoru hodně připomíná větší Talisman Také přední blatníky sedanu zdobí okrasné plaketky zasazené do prolisu
Ani verzi GrandCoupé nechybí typické kly tvořené diodovými svítilnami denního osvětlení Takto příď vypadá s aktivovanými předními denními svítilnami po setmění... ... a takto svítí záď. Působivé, že?
Elegantní a kvalitně zpracovaná přístrojová deska s centrálním tabletem je shodná s tou v v hatchbacku a kombi Modní bílý lak Méganu GrandCoupé také velice sluší Na víko zavazadlového prostoru moc délky opravdu nezbylo...
Při pohledu z profilu by si nezasvědcenný pozorovatel klidně mohl myslet, že se jedná o liftback. Za povšimnutí stojí i zajímavé prolisy na zadních sloupcích. Příď nejnovější generace Méganu je opravdu hodně výrazná Zadní dvoudílné svítilny jsou specifické, takže nejsou sjednoceny s těmi použitými na kombi Grandtour. To samé platí i pro zadní nárazník.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.