Renault Talisman 1.6 dCi 160 EDC Intens - skutečně šťastná volba? (II. díl)

Nový model Talisman Renault zastupuje v silně konkurenčním segmentu segmentu D, tedy ve střední třídě

Sice později, než bylo původně plánováno, ale přinášíme závěrečné pokračování testu Renaultu Talisman 1.6 dCi Intence.

Velký, ale hůře přístupný

Kufr Talismanu vykazuje pěkný základní objem 515 l (a pokud by se do něj započítal pod podlážkou, je to prý dokonce 608 l). Auto už ale nemá na zádi praktické výklopné páté dveře jako Laguna, ale jen malé víko. Na nakládku větších předmětů tedy musíte zapomenout (nebo si připlatit za kombi verzi Grandtour).  Jak už to u moderních sedanů s hodně skloněným zadním oknem bývá, výška vstupního otvoru pod víkem je skutečně malá, pouhých 43 cm. Však jsme také naměřili výšku nákladové hrany plných 75 cm nad vozovkou, na odolnost karoserie vůči kroucení má ale vysoká nákladová hrana určitě velmi pozitivní vliv.

Co se týká samotného zavazadlového prostoru, tak ten budí respekt – na délku jsme mu totiž naměřili mezi  111-119 cm (podle místa měření), takže do jeho předních partií zezadu ani nedosáhnete (a když, tak za cenu zašpinění kalhot).  V takových případech je proto lepší využít možnost odklopení zadního opěradla. Hloubka kufru Talismanu činí rovných 50 cm, ale pod vystupujícími reproduktory zabudovanými do plochy pod zadním oknem se snižuje na 45 cm. Vzdálenost mezi zadními podběhy je hodně štědrých 110 cm, což je příjemný důsledek použití jednouché a zároveň prostorově nenáročné zadní nápravy s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Skutečně využitelná šířka je ale o dost menší, protože vzdálenost mezi kryty, ze kterých vyjíždí mohutné držáky víka kufru, činí jen 96 cm. Zavazadelník je čalouněný na omak příjemným kobercem, který se ale bude hůře čistit. Převoz delších nevysokých předmětů není žádný problém, protože jak je u moderních sedanů již dávno zvykem, opěradlo zadních sedadel je dělené a sklopné a nechybí ani průchod za středovou loketní opěrkou pro prostrčení lyží. Hodně chybí jakákoliv možnost fixace nákupních tašek apod, přitom nějaké praktické postranní háčky by byly otázkou doslova pár korun. Ještě že jsou za zadními podběhy ukotveny alespoň přepážky, vytvářející praktické kapsy na drobnosti. Na výšku se ale do nich moc nevejde, protože nad nimi částečně překáží již zmiňované držáky víka. Testovaný exemplář byl vybaven dojezdovým rezervním kolem. V případě turbodieselů ho výrobce dodává standardně, u benzinových verzí za příplatek 2000 Kč. Víko kufru lze odjistit tlačítkem na čipové kartě a díky pružinám se samočinně vyklopí do svislé polohy. Zavřít už se musí ručně.

Cože, jen šestnáctistovka?

Tak přesně takto reagovali lidé, kteří mlsně okukovali testovaný talisman na parkovišti a vzápětí se ptali, jaký motor se skrývá pod jeho dlouhou kapotou. Samozřejmě jsem jim vysvětloval, že se nejedná o běžnou šestnáctistovku, ale o motor přeplňovaný dvěma turbodmychadly, ale nezdálo se, že by je tento argument příliš přesvědčil. No, zdá se, že na prodejce Renaultu čeká spousta trpělivé práce…

Dost ale bylo úvah, jak na nás tedy ta dvakrát přeplňovaná šestnácka v praxi působila? Po stránce kultivovanosti a odhlučnění tato pohonná jednotka nezaslouží žádné výhrady. Že motor spaluje naftu je totiž patrné vlastně jen zvenčí, zatímco v důkladně odhlučněném interiéru by to tipoval jen málokdo. Udávaná největší rychlost 215 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 nezní úplně špatně, že by nás ovšem nabízená dynamika oslnila, to se taky nedá říct. Každopádně se tento motůrek chlubí maximálním výkonem 118 kW (tedy 160 k) a největším točivým momentem 380 N.m dostupným již při 1750 ot./min. To zní jako velmi slibné hodnoty. Jenže Talisman v této vrcholné verzi není zrovna střízlík, výrobce u něj totiž udává pohotovostní hmotnost 1518 kg a k tomu je nutné připočíst příplatkovou výbavu, posádku a zavazadla… Každopádně ale musíme pochválit spolupráci motoru se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou, se kterou si dobře rozumí. Škoda jen, že pod volantem chybí řadicí pádla. A manuálně řazená skříň se k tomuto motoru vůbec nenabízí. Pravděpodobně by si jí asi zvolila jen menšina zákazníků, ale v nabídce by chybět neměla. Nejlépe se Talisman cítí na dálnici, kde lze nejlépe vychutnat pečlivé odhlučnění jeho kabiny od motoru i podvozku, stejně jako minimální aerodynamický hluk. Auto si samozřejmě nechá bez protestů líbit i ostřejší jízdu po okreskách, ale jeho řidič pochopitelně cítí, že na takové hrátky tento renaultovský koráb není stavěný. Je ale velmi pravděpodobné, že kdybychom testovali verzi s řízenou zadní nápravou, dočkali bychom se o poznání mrštnějších a agilnějších reakcí. Brzdová soustava pracovala perfektně, brzdný účinek je hodně silný, přitom však dobře dávkovatelný.

Testovaný exemplář byl vybaven celou armádou řidičových pomocníků – aktivním tempomatem (fungoval ale jen do 140 km/h, takže nic pro německé dálnice), upozorněním na nežádoucí opuštění jízdního pruhu a velmi prospěšnou výstrahou v případě, že se v mrtvém úhlu zpětných zrcátek skrývá jiné vozidlo. Samozřejmě jsme vyzkoušeli i systém Multi-Sense a chování vozu v režimu Sport se skutečně poněkud změnilo (tuhost řízení, řadicí režim převodovky).  Na kvalitních silnicích byla jízda velmi pohodlná a plavná, na rozbitém povrchu s ostrými krátkými nerovnostmi to bylo o něco horší.  Každopádně jsme kvitovali, že auto jezdilo na osmnáctipalcových kolech, které vzhledem k jeho velikosti považujeme za optimální volbu. Extrémní devatenáctky by už v českých podmínkách asi nebyly to pravé ořechové, tedy v případě, že by auto nebylo vybaveno i tlumiči s nastavitelnou tuhostí (U testované verze Intens jsou k mání za příplatek 50 000 Kč spolu s řiditelným provedením zadní nápravy). Při přejíždění nerovností v zatáčce vlivem použití jednoduché zadní nápravy s vlečenými rameny a torzní příčkou záď poněkud znervózní, ale vzhledem k velmi bdělému stabilizačnímu systému není třeba mít žádné obavy. Asi nejvíce jsme při ostřejší jízdě postrádali větší cit v řízení, kterého nijak nepřibude ani po již zmiňované aktivaci jízdního režimu Sport, kdy řízení sice poněkud ztuhne, ale citu v něm nepřibude.

A jak že to vypadá se spotřebou? Velmi dobře! Udávaná normovaná hodnota v kombinovaném provozu 4,4 je v praxi samozřejmě z říše snů, ale dosažený celkový průměr 6,3 l/100 km u tak velkého auta určitě taky není k zahození, zvláště když jsme rozhodně nejeli nějakou eko-rallye.  Nepříliš velká nádrž o objemu 52 l je tedy vcelku přijatelná, pokud je ovšem vůz vybaven řízením zadních kol 4Control, její objem se ještě sníží na 47 l, a to už je opravdu na hranici přijatelnosti.

Kdybych to celé měl nějak stručně shrnout, tak vzhledem k  objemu pouhých 1,6 l je motor 1.6 dCi 160 opravdu hodně zdařilý, problém ale tkví v tom, že v nabídce motorizací už nad ním nefiguruje žádná větší a výkonnější pohonná jednotka není. Renaultu tak chybí adekvátní odpověď třeba na konkurenty typu Volkswagen Passat 2.0 TDI v ostřejší verzi se 140 kW (nebo v dvakrát přeplňované verzi dokonce se 176 kW). A to samé bohužel platí i o verzích s pohonem všech kol, které jsou v segmentu vozů střední třídy hodně žádané…..

Cena a konkurenti

Testovaná specifikace dCi 160 EDC s výbavou Intens se nabízí za základní cenu 804 900 Kč, což rozhodně není málo, spíš bychom řekli, že se jedná o hodně sebevědomou cenu. Výbava Intens je ale druhá nejvyšší, takže je dost bohatá (vypisovat ji zde nemá valný smysl, stačí se podívat do podrobného a přehledného ceníku na www.renault.cz), na druhou stranu si ale je třeba uvědomit, jak obrovské konkurenci musí Talisman čelit – stačí uvést alespoň ty nejsilnější hráče: Škodu Superb, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazdu 6… Talisman je dobré auto, ale jednoduché to na našem silně germanofilním trhu opravdu nemá … Tak držíme palce, Talismane!



Renault Talisman Energy dCi 160 – základní technické údaje

Čtyřdveřový sedan střední třídy.

Motor: vznětový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1598 cm3. Největší výkon 118 kW při 4000 ot./min, největší točivý moment 380 N.m  při 1750 ot./min.

Převodové ústrojí: šestistupňová samočinná dvouspojková převodovka EDC.

Podvozek: přední kola zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech, zadní na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem. Brzdy vpředu i vzadu kotoučové, podtlakový posilovač, ABS, ESC, ASR, asistent rozjezdu do kopce. Objem palivové nádrže 52 l, s příplatkovým systémem řízení zadních kol 4Control 47 l. Kola z lehké slitiny, pneu 225/55 R17, testovaný vůz měl příplatková kola s pneu 245/45 R18.

Karoserie: samonosná, ocelová. Pětimístný sedan.

Rozměry a hmotnosti: vnější rozměry 4849 x 1868 x 1463 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1614/1609 mm, rozvor náprav 2808 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1518/600 kg (pohotovostní hmotnost nezahrnuje hmotnost řidiče).  Maximální povolená hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1850/750 kg. Objem zavazadlového prostoru 515 l (při započtení prostoru pod podlážkou 608 l), po sklopení zadního opěradla a využití místa v zadní části kabiny až po strop 1022 l.

Jízdní výkony: Největší rychlost 215 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Normovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 5/4/4,4 l/100 km. Emise CO2 115 g/km.

Foto autor

(30.6. 2016)
 


Roman Poláček


Galerie


Renaultu Talisman rozhodně neschází reprezentativní vzezření Záď působí snad ještě atraktivněji, než příď Na nakládku velkých předmětů do zavazdlového prostoru musíte zapomenout. Komu to ale vadí, může zvolit praktičější (a neméně půvabné) kombi Grandtour
Kufr je dlouhý a široký, ale vstupní otvor je opravdu hodně nízký Naftové verze Talismanu dostávají rezervní kolo standardně, u benzinových je za ně třeba připlatit 2000 Kč Pro moderní sedany je dělené a sklopné zadní opěradlo samozřejmostí
Nezapomnělo se ani na ctitele lyžování, otvor za středovou loketní opěrou ale samozřejmě dobře poslouží i na převoz jiných dlouhých a štíhlých předmětů než lyží Na odkládací přihrádky za zadními podběhy konstruktéři nezapomněli, ale háčky na zavěšení tašek jsme hledali marně... Víko můžete otevřít na dálku,. nebo dotykem prsty na malé čtvercové plošce umístěné na víku pod nápisem Talisman
Maličký motůrek se v dlouhé přídí doslova ztrácí, při případném čelním nárazu by ale dlouhá přední deformační zóna byla k nezaplacení... Motorový prostor je vzorně uklizen a zakrytován. Rozhodně se nešetřilo ani na důkladné protihlukové izolaci. Líbivým detailem jsou ozdobné plaketky na předních blatnících
Zpětná zrcátka mají dostatečnou odrazovou plochu Za vnitřním zpětným zrcátkem se skrývá optika dešťového a světelného čidla Díky bezklíčovému vstupu se zámky dveří odjistí pouhým dotekm prstu mezi těmito dvěma prohlubněmi na klice
Mohutné přední sloupky jistě prospívají pasivní bezpečnosti, ale výhledu řidiče šikmo vpřed rozhodně ne... Výhled dozadu je zcela minimální, parkovací senzory a couvací kamera jsou tedy velmi potřebnými prvky výbavy Po setmění vypadá záď osvětleného Talismanu prostě úžasně!


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.