Renault Clio - 22 let úspěchů

První Renault Clio se představil v roce 1990



Nástupce slavné „pětky“, pětidveřový nebo třídveřový hatchback Clio, patří v produkci Renaultu k nejdůležitějším a také nejúspěšnějším modelům. Již od počátku své výroby v roce 1990 se také řadí k nejprodávanějším evropským automobilům segmentu B (malé vozy). U příležitosti nedávného příchodu nové, již 4. generace Clia na český trh se stručně ohlédneme za nesmírně úspěšnou kariérou této modelové řady. Clio si to určitě zaslouží, vždyť za 22 let výroby spatřilo světlo světa ve více než 11,5 milionu exemplůřů (toto číslo nezahrnuje odvozené verze sedan) a prodávalo se ve 115 zemích světa. Renault Clio je také doposud jediným automobilem, který dvakrát získal prestižní titul Car of the year!

Stručný životopis Renaultu Clio:

1990: Clio I jde do prodeje, vyhrává titul Car of the Year pro rok 1991

1991: Představena mimořádně luxusní verze Baccarra a sportovní verze 16S

1992: Na vyspělých evropských trzích dostaly benzinové motory Clia místo

karburátoru elektronické vstřikování a katalyzátor, aby vyhověly zpřísněným

emisním limitům

1993: Příchod kultovní malosériové verze Clio Williams

1994: Clio I prošlo lehkým faceliftem

1996: Clio I prošlo druhým, výraznějším faceliftem

1998: Představení Clia II, prvního vozu segmentu B, který získal v nezávislých

nárazových testech EuroNCAP čtyřhvězdičkové hodnocení. Tento vůz také

zpopularizoval samostatný displej na přístrojové desce zobrazující údaje rádia,

samočinně řízenou klimatizaci a navigaci s barevnou obrazovkou.

1999: Clio II se představuje ve verzi čtyřdveřový sedan. Prodává se pouze na

vybraných trzích a nese jméno Thalia, Clio Symbol, Clio Classic nebo Clio Sedan.

Thalia I se velmi úspěšně uchytila i na českém trhu.

2000: Na sportovní automobilovou scénu vtrhlo Clio II RS (Renault Sport) a

dvoumístné Clio V6 se šestiválcovým motorem uloženým před zadní nápravou.

2001: Clio II prošlo faceliftem

2004: Clio II prošlo dalším faceliftem

2005: Představení Clia III, prvního vozu segmentu B, který v nárazových testech

EuroNCAP získal maximální, pětihvězdičkové skóre. Clio III rozšířilo bezklíčkové

ovládání vozu kartou do segmentu malých automobilů. Clio III spočívá na nové

unifikované podvozkové platformě vyvinuté ve spolupráci s Nissanem.

2006: Clio III vyhrává titul Car of the Year 2006. Clio II s karoserií sedan (Thalia)

dostává facelift. Od Clia III je odvozena sportovní verze RS.

2007: Clio III jako první ve svém segmentu nabízí motor o objemu 1,2 l

přeplňovaný turbodmychadlem.

2008: Renault Clio se poprvé objevuje také s karoserií typu kombi (Grandtour). Je

představena Thalia II s výrazně přepracovanou karoserií, ale používající stejnou

podvozkovou platformu jako předchůdkyně.

2009: Clio začíná nabízet palubní navigaci Tom Tom, která se díky své ceně

může poprvé široce uplatnit i v segmentu malých automobilů. Clio II (nabízené

s doplňkovým označením Storia nebo Campus) se dočkalo třetího faceliftu.

Faceliftováno je také Clio III.

2010: Clio slaví 20 své existence. Za tu dobu se prodalo více než 11 milionu

exemplářů.

2012: Ukončení výroby Clia II v Evropě

2012: Na podzim se představuje zcela nové Clio IV. Pro první polovinu roku 2013

je ohlášeno rozšíření nabídky této typové řady o verzi kombi a sportovní provedení

RS.

(28.1. 2013)


Roman Poláček


Galerie


Jedna z prvních oficiálních fotografií Clia první generace Clio Baccara bylo průkopníkem módy luxusních malých automobilů, která trvá dodnes Kabina Clia Baccara - kůže a dřevo...
Clio Williams je dnes mimořádně ceněný sportovní stroj Takto vypadalo Clio I po první lehké modernizaci Clio II vsadilo na zaoblenější tvary
Pokračovatel slavné R5 Turbo - Clio V6 24V. Jak je patrné z označení, za přední sedadla se tentokrát nastěhoval nepřeplňovaný vidlicový šestiválec. Jeden z nejlepších hot-hatchů všech dob - Clio 2.0 16V RS Clio II kladlo zvýšený důraz na pasivní bezpečnost. Lišta přišroubovaná za zadní opěradlo jej při čelním nárazu chránila před zavazadly.
Výbavu modernizovaného Clia II obohatil také stabilizační systém ESP  Modernizované Clio II dostalo vyhlazené nárazníky a odlišně tvarované světlomety Clio III ve srovnání s předchůdcem pořádně povyrostlo
Clio III se stalo jedním z nejprostornějších malých hatchbacků Double! Nejprestrižnější ocenění Car of the Year vybojovala nejen první, ale i třetí generace! Ostré provedení RS samozřejmě nesmělo chybět ani ve třetí generaci. U milovníků hot-hatchů opět získalo skvělou reputaci.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.