Renault 12
Nenápadná elegantní stálice
V září roku 1969 se veřejnosti představil Renault 12, který ukončil modernizaci modelové řady Renault. Od této doby se vyráběly pouze vozy s moderním uspořádáním pohonu, dnes zvaným všechno vpředu (vyjímkou byly dobíhající R8 a R10 a sportovní vozy, jako Alpine, atd.). Renault se vrhl do prezentace nového modelu s velkým důrazem. Záměrem Pierra Dreyfuse, presidenta Régie bylo bít se a dobýt nové trhy. Ihned od začátku musí dvanáctka bojovat se silnou konkurencí i na domácí scéně. Dnes již můžeme konstatovat, že se jí dařilo a až do konce své výroby se držela na předních příčkách prodejnosti. Geniální myšlenkou bylo prodávat auta v Pařížském metru. kde hostesky auta představují, radí .... a přijímají případné objednávky na: velké auto pro malé peněženky.
Dvanáctka měla motor před přední nápravou umístěný podélně, s převodovkou směřující do interiéru. To způsobilo, že vůz měl ideální rozložení hmotnosti, což mu zajišťovalo jisté řízení. Motor objemu 1 289 cm3 s výkonem 60 koní SAE byl upraveným motorem z R 8. Tento čtyřválec byl převrtán (původně 1 108 cm3), a dostal nové vložky válců, táhla, písty a klikový hřídel (pětkrát uložený). Přední hnací kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech. O odpružení se starají vinuté pružiny s tlumiči a torzní tyče. Zadní náprava je pevná, vlečná, zavěšená na trojúhelníkovém rameni.
Klasická tříprostorová karosérie (nyní jediná ve výrobním programu Renaultu), nabízela dostatek místa až pěti cestujícím a jejich zavazadlům.Design karoserie ve své době nevyvolal jednotné názory, ale dnes musíme říci, že byl velmi moderní a hlavně elegantní. Na karoserii najdeme estetické prvky, které jsou i praktické, jako například boční prolis táhnoucí se po celém boku karoserie od předního reflektoru až ke koncovým svítilnám, zajišťuje, že se při jízdě v dešti zašpiní pouze spodní část vozidla, zatímco kliky, okna a vnější zpětná zrcátka zůstávají čisté. Taktéž zadní sklo u verze sedan zůstává za jízdy v dešti suché. Další lahůdkou pro estéty je zadní prolis střechy, který pokračuje i na zadních bocích (C sloupek) a mizí do ztracena u kliky zadních dveří. Co dodat víc?! Snad jen, že Francouzi vždy uměli udělat vozidla elegantní, aniž by to ovlivnilo jejich účelnost.
V interiéru na pracovišti řidiče najdeme velký volant a tři hlavní zapuštěné kruhové přístroje (nejstarší verze) sdružující tachometr, kontrolky, palivoměr a ukazatel dobíjení a u některých verzí i otáčkoměr. Rameno poměrně velkého volantu má podobné drážkování, jako spodní část přístrojové desky. Parkovací brzda byla u starších modelů umístěna na přístrojové desce, teprve později se přesunula mezi přední sedadla.
Na začátku své kariéry v roce 1970 se dvanáctka vyráběla pouze s motorem 1 289 cm3 a výkonu 60 koní v provedení sedan ve stupních výbavy L s přední lavicí sedaček a TL s oddělenými sedačkami a bohatší výbavou.
V roce 1971 byla představena verze kombi a hlavně očekávaný nástupce úspěšné R 8 Gordini - Renault 12 Gordini, ten se dodával buď s nárazníky, nebo bez nich s motorem o objemu 1 565 cm3, převzatým z R 16 TS. Ve verzi Gordini byl ale vybaven dvěma dvojitými karburátory Weber, atd. Z původních 90 koní se výkon vyšplhal na úctyhodných 125 koní SAE. Výkon byl přenášen na přední nápravu přes pětistupňovou převodovku a o krocení tohoto dravce se staraly čtyři kotoučové brzdy (vpředu ventilované). V interiéru se verze Gordini lišila tím, že měla vysoká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, na přístrojové desce zcela vlevo byly ukazatele teploty chladící kapaliny a tlaku oleje a třešničkou na dortu byl sportovní tříramenný volant s odvrtanými kovovými rameny. Komu ani to nestačilo, měl možnost dokoupit si tovární kit motoru (vložky válců, písty, vačkový hřídel, táhla, pružiny ventilů, přímé sání a hlavu válců), čímž se zvýšil výkon až na úctyhodných 160 koní při 7 200 ot/min, (objem motoru se zvýšil na 1 596 cm3).
V roce 1973 přibyla verze TS s motorem z R 15 - 1 289 cm3 o výkonu 68 koní SAE a bohatší základní výbavou. (Renaulty 15 a 17 byly sestřičkami dvanáctky a navzájem využívaly některé schodné konstrukční skupiny). O rok později přišla na trh verze TR (v provedení kombi i sedan) s automatickou převodovkou a motorem 1 289 cm3 o výkonu 60 koní. V témže roce se verze kombi začala vyrábět i ve stupni výbavy TS.
V roce 1976 se dvanáctka dočkala drobných úprav vzhledu, které ji omladily - dostala novou masku a blinkry se přestěhovaly do nárazníků. Zadní skupinové svítilny se zvětšily a taktéž se změnil i interiér (nová byla přístrojová deska s ukazateli sdruženými do jednoho celku, výplně dveří a sedadla). V této podobě se dvanáctka dočkala konce své kariéry v rodné vlasti, kde ji počátkem osmdesátých let vystřídal R 18, ale tím kariéra R 12 ani zdaleka neskončila. Dvanáctka byla i nadále vyráběna ve Španělsku firmou FASA Renault, v Ausrálii pod jménem Virage, v Turecku v Rumunsku).
U nás se dvanáctka nejvíce zapsala do podvědomí, jako licence pod jménem Dacia 1300. Rumunská automobilka Dacia vyráběla třináctistovky od roku 1970 (před tím to byl model Dacia 1100 - licenční Renault 8). Postupem času, po skončení licence začaly vozy ztrácet na kvalitě a postupnými úpravami se začaly vzdalovat svému původnímu vzoru. Je však nutné říci, že i dnes vyráběné Dacie konstrukčně vycházejí z Renaultu 12 a stále mají některé prvky společné s původní třináctistovkou.
Mnohem zajímavější a kurióznější je situace na Tureckém trhu, kde se dodnes vyrábí R 12 pod jménem Toros ve verzích sedan i kombi na stejné výrobní lince, jako současný Mégane combi a R 9. Zdá se být naprosto neuvěřitelné, že ještě v roce 1998 si dvanáctka na tamním trhu našla 20 000 kupců.
Dále se dvanáctka vyráběla v Argentině (i ve verzi Alpin s motorem o výkonu 110 koní s kterým vůz dosahoval max. rychlosti 175 km/h), v Brazílii jako Ford Corcel (Ford s podvozkovými a mechanickými partiemi z R 12).
Během uplynulých třiceti let tak bylo vyrobeno přes 4 000 000 exemplářů Renaultu 12 po celém světě, a to ještě stále není konečné slovo této elegantní dámy.
Marek Pimper
Galerie
Technická data | ||
Karoserie | čtyřdvěřový sedan, nebo pětidveřové kombi | |
Délka | 4340 | |
Šířka | 1610 | |
Výška | 1430 | |
Podvozek | ||
Rozvor | 2440 | |
Rozchod vpředu | 1310 | |
Rozchod vzadu | 1330 | |
Motory | ||
Objem [ccm] | vrtání x zdvih [mm] | výkon [k] |
1250 | 71,9 x 77 | 54 |
1289 | 73 x 77 | 60 |
1397 | 76 x 77 | 64 |
1565 | 77 x 84 | 125 |