Nový Renault Mégane - český ceník a první jízdní dojmy

Nový Renault Mégane už je k mání i v České republice

O novém Renaultu Mégane jsme vás na klubových stránkách informovali již několikrát a vzhledem k mimořádné důležitosti tohoto modelu mu budeme věnovat pozornost i nadále. Nyní se podíváme na řádný český ceník a podělíme se také o naše první jízdní dojmy, které jsme získali při jeho české novinářské prezentaci. Původně jsme je chtěli přinést již začátkem tohoto měsíce, ale raději jsme dali přednost aktuálním informacím o novinkách Renaultu na ženevském autosalonu.

Poprvé jsme se s novým Méganem hatchback setkali již loni na podzim při jeho světové výstavní premiéře na frankfurtském autosalonu. Podruhé jsme měli možnost si jej prohlédnout při bilanční tiskové konferenci konané v lednu letošního roku. Zde jsme se také dozvěděli, že vstup Méganu hatchback na náš trh proběhne ve dvou etapách. Jako první nastoupila tzv. Premiere Edition, což je nabídka zahrnující pouze dvě motorizace (jednotky Energy TCe 100 a Energy dCi 110), omezený výběr čtveřice metalických laků a druhý výbavový stupeň ZEN obohacený o řadu příplatkových prvků, které zde ovšem byly k mání za výhodnější cenu. Benzinová verze stála 399 900 Kč, naftová 444 900 Kč.

Pohled do standardního ceníku

Platnost akčního ceníku, nabízeného od 15.2., ovšem 19.3. skončila, takže nyní již prodej poběží výhradně podle ceníku standardního, jehož cenové rozpětí sahá od 339 900 Kč za verzi SCe 115 Life až po 649 900 Kč za vrcholný dCi 165 EDC. Když do ceníku nahlédneme, hned musíme ocenit, že je opravdu bohatý, takže vybrat by si měl téměř každý. Vždyť zahrnuje celkem 10 (!) motorizací a 5 stupňů výbavy. I v něm ale nalezneme některá cenová zvýhodnění – např. u výbavy Zen se automatická dvouzónová klimatizace nabízí zdarma (jinak příplatek 10 000 Kč), u výbavy Intens získáte stejnou cenovou výhodu u paketu Navigace (jinak za 10 000 Kč) i Navigace Plus (cenová výhoda rovněž 10 000 Kč) a v případě ještě luxusnější výbavy Bose zákazník dostane zdarma paket City (zahrnuje 360stupňové parkovací senzory, zadní parkovací kameru a inteligentní parkovací asistent). Konečně špičková výbava GT zdarma získává paket Bose s prémiovým audiosystémem  a navigací R-Link2). Poté, co jsme si prostudovali jednotlivé výbavové stupně, odhadujeme, že čeští zákazníci budou mít největší zájem o druhou úroveň výbavy Zen a ti náročnější sáhnou po třetím stupni Intens. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že k Intens si můžete za příplatek poručit i moderní asistenční systémy (Head-up displej, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a paket Safety, obsahující systém samočinného nouzového brzdění a signalizace nedostatečného odstupu od vpředu jedoucího vozu), plně diodové vnější osvětlení a získáte také čalounění sedaček v kombinaci látka/koženka a mlhové světlomety.

Jaký motor zvolit?

Když se podíváme na nabídku motorů, je jasné, že konzervativnější zákazníky zaujme hned ten první, atmosférická benzinová šestnáctistovka s obchodním označením SCe 115. První dobrou zprávou v jeho případě je, že se jedná o čtyřválec a ta druhá, že se obejde bez turbodmychadla. To ocení zejména kupující, kteří plánují si vůz ponechat dlouhou dobu (tedy i s vyšším kilometrovým nájezdem) a kteří proto mají obavy z případných drahých oprav turbodmychadla.  Je třeba ocenit, že i na tyto zákazníky u Renaultu myslí, jelikož jsou značky, u kterých si již model nižší střední třídy s nepřeplňovaným motorem nekoupíte… Navíc výkon 84 kW a točivý moment 156 N.m získaný z objemu 1,6 l jsou velmi slušné hodnoty a potěší i to, že tuto pohonnou jednotku bude možné kombinovat hned se třemi stupni výbavy – Life, Zen a Intens. Ano, říkáme „bude“, protože objednávky na takto motorizovaný Mégane budou koncesionáři Renaultu přijímat až od 20. týdne letošního roku, takže zájemci o tuto motorizaci musí mít ještě trochu trpělivosti.

Náročnější kupující benzinového Mégane budou volit přeplňovanou dvanáctistovku, která se již dobře osvědčila u minulé generace. Na výběr jsou verze Energy 100 a Energy 130 (číslo vyjadřuje zaokrouhlený výkon v koních). Kupovat slabší stokoňovou verzi (její točivý moment vrcholí hodnotou 175 n.m) ovšem podle našeho názoru nedává příliš smysl, protože její jízdní výkony jsou dokonce o chlup horší, než u zmiňované (a hlavně o 18 000 Kč levnější) atmosférické šestnáctistovky. Proti ní tak má podladěné Té-Cé-éčko výhodu vlastně jen v použití šestistupňové převodovky (1.6 SCe se musí spokojit s pěti rychlostními stupni). Většina zájemců o motor 1.2 TCe si proto asi připlatí 17 000 Kč za silnější střotřicetikoňové provedení se 205 N.m, které při prakticky shodné spotřebě nabízí podstatně zajímavější dynamiku (největší rychlost 197 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s proti 179 a 12,3 s slabší verze) a které si dobře poradí i s plně zatíženým vozem.  Vrcholnou benzinovou verzi TCe 205 poháněnou přeplňovanou šestnáctistovkou z Clia R.S. (151 kW) na českých silnicích asi uvidíme jen zřídka. Dodává se totiž jen se speciální (a samozřejmě nejdražší) výbavou GT, která mimo jiné obsahuje i přitvrzený sportovní podvozek s aktivním řízením zadních kol.  A bohužel není k mání s manuálně řazenou převodovkou, jen s dvouspojkovým automatem EDC, což je opravdu škoda…

Nepochybujeme o tom, že zájemce o nový Mégane s naftovým motorem v prvé řadě osloví osvědčený a příkladně kultivovaný čtyřválec 1.5 dCi. V základní verzi nabízí 66 kW a 220 N.m. Za ideální volbu ovšem považujeme silnější provedení s 81 kW  a hlavně 260 N.m točivého momentu, které Méganu umožní největší rychlost 187 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,3 s (podladěná verze jede jen 174 km/h a akcelerace na stovku ji trvá dlouhých 13,4 s.). Přitom udávaná spotřeba obou provedení je naprosto shodná, takže příplatek 25 000 Kč se zde určitě vyplatí. Ano, nad výkonnějším 1.5 dCi stojí ještě naftová šestnáctistovka dCi 165 s velmi přitažlivými parametry 96 kW a 320 N.m, ovšem zaplatíte za ní nejméně 509 900 Kč, jelikož se dodává minimálně s výbavou Intens (motor 1.5 dCI/81 kW je k mání již s druhou nejnižší výbavou ZEN, tedy od 444 900 Kč). Závěrem odstavce věnovaného turbodieselům ještě připomínáme, že při rozhodování o volbě tohoto druhu motoru je třeba vzít v úvahu hlavně plánovaný roční kilometrový nájezd vozu. Rozdíl v normované spotřebě paliva mezi benzinovým TCe 130 a naftovým dCi 110 sice činí nezanedbatelných 1,5 l/100 km, ovšem rozdíl v ceně benzínu a nafty zrovna propastný není.  A servisní náklady jsou zase citelně vyšší u nafťáku…

Pro zájemce o nový Mégane se samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC (má 6 rychlostních stupňů) ještě uvádíme, že je nejen standardem u vrcholného benzinového motoru TCe 205, ale i volitelnou alternativou k jednotkám TCe 130 a naftovým dCi 110 (příplatek 50 000, resp. 40 000 Kč). K motoru Tce 130 ale bude možné automat přiobjednat až později. Podrobné údaje o cenách, výbavách a technických údajích všech verzí nového Méganu samozřejmě naleznete na stránkách www.renault.cz





 První jízdní dojmy za volantem Renaultu Mégane Energy dCi 110 Intens

Na novinářské prezentaci konané nedaleko Prahy jsme samozřejmě rádi využili možnosti si nový Mégane poprvé prakticky vyzkoušet. A sáhli jsme po verzi dCi 110, protože (jak už jsme uvedli výše) se bude určitě jednat o jednu z nejžádanějších konfigurací. Jelikož v květnu se chystáme přinést kompletní test této verze, dnes se omezíme opravdu jen na naše první dojmy.

Fešák k pohledání

Začít určitě musíme u designu, který je v reálu snad ještě přitažlivější, než na fotografiích. Nový Mégane je bezesporu jeden z nejhezčích hatchbacků nižší střední třídy na trhu. Zkoušený exemplář v krásné stříbrné metalíze byl navíc vyšňořen sedmnáctipalcovými desetiparskovými litými koly, které považujeme za ideální volbu reflektující jak atraktivní vzhled, tak i dostatečný jízdní komfort. Výbava Intens navíc útočí na zraky pozorovatelů také ozdobným chromovaným štítkem na předním blatníku, chromovanou lištou pod bočními okny a chromovanou koncovkou výfuku. Estetickým i praktickým prvkem této výbavy jsou také zatmavená všechna skla nacházející se od sloupku B dozadu. Zatímco na diodové „kly“ pod předními světlomety jsme si museli chvilku zvykat, boční profil s dynamicky zalomenou linií oken zadních dveří nám padnul do oka okamžitě a záď zdobená širokými, ale z větší části tenkými zadními svítilnami nás doslova nadchla.

Kvalita i stísněnost

Při nástupu do vozu vpředu jsme ani při výšce 188 cm neměli větší problémy, je ale fakt, že mezigenerační snížení střechy je znát. Po usazení za volant jsme na to ale rychle zapomněli, protože poloha řidiče je opravdu výborná. Jen je třeba si dát tu práci a volant i sedačku přesně přizpůsobit vaší tělesné konstituci. Přední sedadla jsou bez přehánění vynikající – díky použití pěny s dvojí tuhostí vaše tělo dovedou hýčkat a zároveň mu poskytnou velmi slušnou boční oporu. Přístrojvoý štít s velkým centrálním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem již známe z Talismanu, stejně jako velký dotykový tablet integrovaný do středního panelu přístrojové desky. S jeho ovládáním jsme neměli žádný velký problém, až na ventilátor klimatizace, který by si podle našeho názoru určitě zasloužil běžný kruhový mechanický ovladač. Volant se skvěle drží a zvláštní pochvalu si zasluhuje kvalita dílenského zpracování a použitých materiálů. Ta je na tak vysoké úrovni, že by podle našeho názoru neudělala ostudu ani ve vozu prémiové značky. Vše je velmi pečlivě sesazeno a nikde se nic neviklá ani nepřesahuje.

Naše nadšení z nového Méganu ovšem poněkud vyprchalo po přesednutí na zadní sedadlo. To je rovněž velice pohodlné, ovšem přístup na něj je dost ztížený krátkou mezerou mezi středním sloupkem a zadním sedákem. Váženějším problémem je zde nedostatečné místo pro nohy. Neradi to říkáme, ale s výjimkou současné generace Peugeotu 308 (který je na tom podobně špatně) nový Mégane za konkurenčími hatchbacky (např. VW Golf, nový Opel Astra, Seat Leon, Hyudai i30, Citreoën C4) v tomto důležitém parametru výrazně zaostává. Těm, kteří nejsou zrovna malé postavy a kteří za sebou na zadní sedačce hodlají častěji vozit dospělé pasažéry, proto rozhodně doporučujeme počkat do listopadu, kdy se má nový Mégane začít prodávat i ve verzi kombi, která má prodloužený rozvor.

Jezdí výborně!

Dost ale teoretizování, připoutat se a jedem! Motor 1.5 dCi je pod kapotou dobře utlumený, takže jeho zvukový projev posádku příliš neobtěžuje ani při vytáčení. To ale při běžné jízdě ani není moc potřeba, protože jednotka srdnatě táhne již od nějakých 2000 ot./min. Při pohotovostní hmotnosti auta jen lehce nad 1,2 tuny se jedná o příjemně čiperné auto. Nejvíce jsme si nabízených 260 N.m užívali v dlouhých táhlých stoupáních se dvěma jízdními pruhy, kde byla značná síla motoru při předjížddění pomalejších vozů opravdu hodně znát. Spotřeba? Palubní počítač u „našeho“ nepříliš zajetého exempláře na konci testovací jízdy ukázal průměr 6,4 l/100 km, ovšem jezdili jsme dost svižně a navíc na mokru a na zimních pneumatikách.

Nejvíce nás ale dostal pocit mimořádně jízdní stability a jistoty kombinovaný s  nadprůměrným komfortem a také celkový dojem robustnosti a bezpečí. Ve srovnání s minulou generací se jedná o obrovský krok vpřed. Největší zásluhu na tom jistě má zcela nová podvozková platforma. Umožnila jednak výrazné zvětšení rozchodu obou náprav a mírné prodloužení rozvoru, ale také dosažení mnohem větší tuhosti karoserie. Dokonce i na sedmnáctipalcových kolech si podvozek při překonávání nerovností na vozovce vedl velmi dobře a do kabiny rázy od kol pronikaly ve výrazně utlumené podobě. Velký dojem na nás zanechalo také výborné odhlučnění kabiny od aerodynamických ruchů i valivého hluku pneumatik.

Jak už to tak u modernich aut bývá, do řízení se sice nedočkáte téměř žádné zpětné vazby, je ale naprosto přesné a hlavně netrpí přeposilovaností. Nový Mégane se chová naprosto suverénně jak při jízdě po okreskách, tak i při rychlém pohybu po dálnici. Také čtveřice brzd s dobře naladěným ABS fungovala velmi dobře, vyzkoušet podvozek při opravdu ostré jízdě jsme ale nemohli, protože silně pršelo a většinu testovací trasy jsme proto absolvovali na mokru. Jak už jsme říkali, podrobnější hodnocení této veledůležité novinky nižší střední třídy přineseme v plánovaném testu. Již teď si ale troufáme říci, že nový Mégane patří po stránce dílenského zpracování, jízdních vlastností a komfortu na špičku své kategorie.

Foto autor

(19.3. 2016)

 


Roman Poláček


Galerie


Příď nového Méganu trochu připomíná větší Talisman Mezigenerační snížení karoserie šlo na vrub výšky oken. V kombinaci se zvětšenou šířkou to autu dává velmi sportovní, jakoby přikrčený postoj Asi nejpůsobivější částí karoserie je její záď
Přístrojová deska a středová konzola příjemně obklopuje řidiče, volant se bezvadně drží a všechy ovládací prvky jsou dobře po ruce Stejně jako u Talismanu má přístrojový štít středový otáčkoměr s integrovaným digitálním rychloměrem Jak velí současná doba, také Mégane disponuje velkým středovým dotykovým displejem, nebo chcete-li integrovaným tabletem...
Mimořádný důraz kladený na kvalitu použitých materiálů a perfektní zpracování je patrný i na výplních dveří Přední sedadla jsou nejen nesmírně pohodlná, ale také vzhledově atraktivní Jedinou vážnější pihou na kráse tohoto vozu je nedostatečný prostor pro nohy zadních cestujících... Za řidičem vysokým 188 cm zbývá prostor pro dítě, ale pro pohodlné usazení dospělého nikoliv...
Zadní opěradlo je samozřejmě dělené a sklopné Základní objem zavazadlového prostoru činí 384 l, kvůli důrazu kladenému na tuhost karoserie je ale třeba se smířit s poměrně vysokou nákladovou hranou Turbodiesel 1.5 dCi ve výkonnější verzi s 81 kW padne novému Méganu jako ulitý. Potěší svou silou, kultivovaností i úsporností.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.