Nový Renault Koleos se ukázal světu!

Nový Koleos značku Renault poprvé přivádí do prestižního segmentu velkých SUV



Smršť nových modelů značky Renault vrcholí – na právě probíhajícím autosalonu v Pekingu má totiž světovou výstavní premiéru nové SUV segmentu D, které nese dnes již tradiční název Koleos. Tato atraktivní novinka je důstoným završením mohutné modelové ofenzivy kompletně obnovující modelové portfolio Renaultu, která odstartovala v roce 2012 příchodem nového Clia.

Svébytný design

Vnější i vnitřní design nového Koleosu navazuje na ostatní modely Renault nejnovější generace, zvláště pak na sedan a kombi střední třídy Talisman. Nový Koleos a Talisman se totiž v designovém centru Renaultu rodily současně a společně a jsou i dílem jednoho designéra Alexise Martota. Společné „DNA“ obou velkých nových Renaultů je patrné hlavně na přídi s typickou maskou chladiče tvořenou širokými chromovanými lamelami korunovanými velkým firemním logem. Nápadné jsou rovněž typické diodové „kly“ denního osvětlení, stejně jako nezvykle řešené boční partie kapoty s typickým obloukovitým zakončením. Na zádi zase nelze přehlédnout již dobře známé atraktivní řešení koncových svítilen, jejichž vnitřní zúžená část sahá až ke středovému firemnímu logu.  Osobitý světelný podpis nového Koleosu může mít (v závislosti na verzi, resp. výbavě) na starosti diodové osvětlení Full LED Pure Vision, které plní funkci potkávacích i denních světlometů. Zadní diodové svítilny využívají technologii Edge Light, která vytváří čisté a jasné světlo s 3D efektem.

Zajímavý designový prvek na bocích nového Koleosu jsou silně vyklenuté oba blatníky (vč. navazujících partií dveří), které bokům vozu propůjčují výrazně „svalnaté“ vzezření. Právě robustnost a velká světlá výška (213 mm) v kombinaci s velkými, až devatenáctipalcovými koly jsou prvky, které zájemci o velká luxusní SUV očekávají a vyžadují. „Dobrodružnou“ osobnost nového Koleosu a jeho schopnost zvládat i náročnější terén potvrzuje také velký přední i zadní nájezdový úhel (19, resp. 26 stupňů) a nápadné ochranné lišty spodních partií dveří. Záď zdobí dvojice chromovaných koncovek výfuku elegantně integrovaná do zadního nárazníku. Užitnou hodnotu automobilu zvyšují standardně montované hliníkové střešní ližiny připravené pro snadnou montáž různých nosičů sportovní výbavy apod.  Výrobce ve své tiskové zprávě uvedl i vnější rozměry (kromě výšky): nový Renault Koleos je dlouhý 4670 mm, široký 1840 mm a jeho rozvor vykazuje hodnotu 2710 mm.

Prostor a bezpečí

Jedna z hlavních předností vyžadovaná kupujícími velkých SUV je vysoká poloha předních sedadel  - v novém Koleosu se proto ve srovnání s tradičními sedany tohoto segmentu sedí přibližně o 150 mm výše, což řidiči i spolujezdci zajišťuje výborný výhled a pocit bezpečí. Ten v posádce evokuje také vysoká a mohutná přístrojová deska. Zajímavým sportovním designovým prvkem karoserie jsou nápadná šikmá madla, která ji spojují se středovou konzolou. Velký vnitřní prostor je znát také na komfortním bočním odstupu řidiče a spolujezdce. Přední sedadla nového Koleosu jsou odvozena od těch v Talismanu, takže dle slov výrobce se vyznačují komfortním a ergonomickým tvarem, velkorysými rozměry (jsou jedny z největších v segmentu) a výplněmi s odstupňovanou tuhostí (boční partie jsou tužší, středové naopak poddajnější). V závislosti na stupni výbavy jsou předního sedadla vybavena elektrickým nastavováním v 6 směrech, el. ovládáním bederní opěrky, dvoustupňovým vyhříváním sedáku i opěradla, integrovanou ventilací redukující pocení těla při jízdě za horkého počasí. Nosnou strukturu opěradla tvoří flexibilní a odolná skořepina, která svoji prostorovou nenáročností maximalizuje prostor pro nohy zadních pasažérů. Ten činí v tomto segmentu rekordních 289 mm. Vyhříváním lze v případě zájmu zákazníka vybavit i zadní sedadlo.  Renault uvádí, že celkový objem příručních odkládacích prostorů v kabině je 35 l, vč. jedenáctilitrové schránky před koleny spolujezdce a pětilitrové schránky ve středové konzole.  Nastupování a vystupování posádky usnadňují široké boční dveře, které se otevírají v úhlu 70 stupňů vpředu a 77 stupňů vzadu, což jsou jedny z nejlepších hodnot v daném segmentu.  Konstrukce karoserie chrání prahy před znečištěním a minimalizuje jejich šířku pro co nejsnazší nastupování.

Od velkého SUV se samozřejmě očekává také velký zavazadlový prostor. V případě nového Talismanu má v základní konfiguraci 542 l. Po sklopení obou částí děleného zadního opěradla se přepravní kapacita zvětší na 1690 l (oba údaje platí při měření podle přísné německé normy VDA s normovanými krychličkami). Elektricky ovládané páté dveře zavazadlového prostoru umožňují bezdotykové otevíráním pouhým máchnutím nohou pod nárazníkem (tzv. virtuální pedál).

Konektivita

Jako každý moderní automobil i Koleos musí nabídnout vysokou úroveň tzv. konektivity, kterou u něj má na starosti známý systém R-Link 2. Tento multimediální systém slouží k ovládání řady funkcí – multimédií, navigace, telefonování hands-free, autorádia a asistenčních systémů. Na tabletu integrovaném do středového panelu přístrojové desky jsou dostupné hned dva formáty obrazovky – sedmipalcový horizontální a 8,7palcový vertikální. Dotykové ovládání je stejné jako u běžného tabletu (zoomování dvěma prsty, posun stránky atd.). Navigace poskytuje realistický obraz se zobrazením budov ve 3D. Mezi možnosti konektivity a nabíjení patří bluetooth pro telefonování hands-free a audiosteaming, konektor USB, přípojka Jack 3,5 mm, 12V zásuvka a v závislosti na verzi i slot pro SD kartu. R-Link 2 je také vybaven systémem hlasového ovládání pro navigaci a telefonování a funkcí předčítání e-mailů. Uživatel si může vybrat některou ze 4 verzí úvodní obrazovky s možností individualizace, tak aby měl co nejrychlejší přístup k nejčastěji používaným funkcím. V obchodě R-Link Store je k dispozici řada aplikací vyvinutých speciálně pro využití v automobilu. Údaje týkající se jízdy (rychlost, otáčky, spotřeba paliva atd.) jsou zobrazovány na barevném personalizovatelném displeji s úhlopříčkou 7 palců, který je umístěn přímo v zorném poli řidiče.

Kvalita především

Velký důraz byl prý kladen také na kvalitu dílenského zpracování a použití odolných materiálů (např. pro lesklé obklady na volantu, řadicí páce a výdeších vzduchu byl zvolen tzv. satinovaný chrom). Na přístrojové desce a na výplně dveří byly částečně použity měkčené materiály a švy na kožené čalounění sedadel a loketních opěrek jsou opatřeny kontrastním prošitím.  Luxusní atmosféru na palubě nového velkého SUV značky Renault umocňuje ambientní LED osvětlení, jehož barevný odstín je možno měnit v různých odstínech (zelená, modrá, žlutá, červená …) podle nálady posádky. Kabinu také může prosvětlovat velké, otevíratelné střešní okno s plochou 0,8 m2, které zasahuje až nad zadní sedadla.  Samozřejmě se nezapomnělo ani na vysoce kvalitní audiosoustavu, kterou na míru vyvinul špičkový výrobce Bose. Obsahuje celkem 12 reproduktorů.

Osvědčená technika

Společnými silami aliance Renault-Nissan bylo vyvinuto i hnací ústrojí. Přesné specifikace motorizací nového Koleosu Renault zatím neuvádí, ale zmiňuje se o tom, že zákazníci budou vybírat ze 3 zážehových a 2 vznětových motorů s výkonem od 130 do 175 k (96-127 kW) v kombinaci se manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo samočinnou převodovkou s obchodním označením X-Tronic. Nový Koleos využívá technologii pohonu všech kol All Mode 4x4, která se již osvědčila v milionech terénních a poloterénních Nissanů a kterou úspěšně využívá třeba i populární Dacia Duster. Tento systém se snadno ovládá díky otočnému spínači na přístrojové desce nalevo od volantu. Je jím možno volit mezi režimy 2WD (pohon předních kol) a 4WD Auto (při vyčerpání trakčního potenciálu předních kol se k nim bleskově přidá i pohon zadních kol). Pří jízdě nízkou rychlostí po povrchu s nízkou adhezí lze zvolit třetí nabízenou možnost 4WD Lock, který aktivuje trvalý pohon všech kol s rozvnoměrným rozdělením točivého momentu mezi obě nápravy. Na vybrané trhy Renault bude Koleos dodávat i v levnějším a úspornějším provedení s pohonem pouze přední nápravy.

Globální ambice

Renault plánuje, že nový Koleos bude nabízet na více než 80 trzích napříč všemi kontinenty. Důraz, který v posledních letech tato automobilka klade na maximální globalizaci prodejů své produkce je dobře patrný například z prodejní bilance za minulý rok – v roce 2015 skupina Renault (tedy Renault + Dacia) prodala celkem 2,8 milionu vozů ve více než 125 zemích, přičemž 43 % z tohoto počtu našlo své zákazníky mimo Evropu. Nový Renault Koleos se začne prodávat ve třetím čtvrtletí 2016 v Austrálii, Turecku, státech Perského zálivu a na vybraných trzích Afriky a Latinské Ameriky. Na čínský trh dorazí v posledním čtvrtletí téhož roku. Poté ho počátkem roku 2017 začnou nabízet i prodejci v Evropě a v Rusku. Koleos se tak stane jedním z geograficky nejrozšířenějších modelů Renaultu všech dob.

Výroba nového Koleosu bude vznikat ve dvou továrnách. Jihokorejský závod Busan bude zásobovat všechny uvedené trhy kromě Číny. Tu bude pokrývat tamní závod Wuhan. Obě zmíněné továrny samozřejmě splňují přísné kvalitativní standardy a již vyrábějí vozy vyráběné na modulární platformě CMF-C/D pod značkami patřící do skupiny Renault i jeho aliančního partnera Nissan.  Zmíněnou alianční platformu CMF-C/D již používá několik modelů – Renault Espace, Talisman (samozřejmě vč. verze kombi), Kadjar a také Nissan X-Trail/Rogue a Quashqai. Je tedy zřejmé, že tuto moderní modulární platformu lze úspěšně použít jak pro vozy s nízkou architekturou (sedan, kombi), tak i pro crossovery a SUV. Součásti a komponenty, které pro zákazníka nejsou viditelné, jsou pro všechny modely víceméně společné (což výrazně snižuje vývojové i výrobní náklady), zatímco vnější i vnitřní design se odlišuje, aby byla zachována identita obou partnerských značek.

Důležitá novinka

Nový Koleos je historicky vůbec první SUV značky Renault patřící do segmentu D (střední třída), coby alternativa konvenčních sedanů a kombi této velikosti (v případě Renaultu nového Talismanu a jeho verze Grandtour).  Pro Renault se jedná o velmi významnou novinku, protože trh velkých SUV celosvětově roste (Např. v loňském roce byly téměř každé páté celosvětově prodané auto crossover nebo SUV). Poměr SUV prodaných na klíčových trzích Renaultu, jako je například Čína, se stále zvyšuje. Za rok 2015 tvořil jejich podíl 30 % celkového obratu na tamním trhu, což je meziroční nárůst o 53 %. Nám je ale přece jen nejbližší evropský trh. Po zahájení prodeje nového Koleosu počátkem příštího roku zde bude řada velkých modelů Renault kompletně nová, přičemž bude obsahovat model typu crossover (Espace), velký sedan (Talisman), jeho variantu kombi (Talisman Grandtour) a v neposlední řadě i SUV Koleos. Firmě Renault se tato mohutná produktová ofenziva podařila za pouhých 18 měsíců. Nám nezbývá než k tomu Renaultu upřímně poblahopřát a vyřknout ještě jedno přání – aby do všech výše zmiňovaných modelů co nejdříve začal montovat i motory s větším objemem, než pouhých 1,6 l… Věříme, že prvním modelem, u kterého se tak stane, bude právě nový Koleos.

A ještě jedna poznámka na závěr: znalci výrobního programu Renaultu jistě vědí, že model s názvem Koleos v modelovém portfoliu již několik let figuruje. Crossover tohoto jména  rozšířil nabídku Renaultu v roce 2008 a od té doby se ho po celém světě prodalo více než 300 000 exemplářů. Největší popularity se dočkal v Číně (prodáno 135 000 ks), naopak v Evropě se (asi hlavně kvůli svému nepříliš líbivému designu) příliš neprosadil. Pokud bychom však chtěli vypátrat naprostý prvopočátek použití jména Koleos značkou Renault, museli bychom se vrátit až do roku 2000, kdy tento název nesla výstavní studie avantgardního vozu Renault kombinujícího sedan, MPV a pohon všech kol.

(28.4. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Nové velké SUV Renault Koleos se bude prodávat na všech kontinentech Design přední části úzce navazuje na velký sedan a kombi Talisman Nejnápadnějším stylistickým prvkem boků karoserie jsou svalnatě působící blatníky
Štědrá světlá výška 213 mm a velká, až devatenáctipalcová kola signalizují, že Koleos se nemusí bát ani náročnějšího terénu (samozřejmě máme na mysli provedení s pohonem všech kol) Také přístrojová deska je té v Talismanu hodně podobná Na přání bude kabina dostupná i s efektním světlým koženým čalouněním
Centrálně umístěný hlavní kontrolní přístroj je typický pro všechny Renaulty nové generace... ....stejně jako tablet zabudovaný do středového panelu přístrojové desky Kabina nového Koleosu má být v segmentu SUV střední třídy jedna z nejprostornějších
Renault je hrdý zejména na velkorysou nadílku centimetrů pro nohy zadních pasažérů Přední, mimořádně komfortní sedadla jsou velmi podobná těm v Talismanu Přes veškerou elektronizaci je kresba tužkou na papír pro designéry stále nepostradatelná
Hojně se ale samozřejmě využívají i grafické počítačové programy Jedna z pokročilých kreseb budoucího Koleosu Od počátku se počítalo s mohutně vyklenutými blatníky, které podtrhují robustnost a sílu vozu
Kola jsou na designových skicách vždy o něco větší, než ve skutečnosti... Tento nápadný design do středu protažených zadních svítilen známe již z Talismanu a nového Méganu Tvorba nepojízdného designového modelu v měřítku 1:1 je velmi pracná záležitost
Nový Koleos slaví svoji světovou premiéru na autosalonu v Pekingu Roh světlometu a ozdobnou plaketku na předním okraji dveří spojuje chromovaná lišta Důležitost výstavní premiéry nového Koleosu dokládá i přítomnost generálního ředitele aliance Renault Nissan pana Carlose Ghosna


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.